Obiectivul pe care il are fiecare posesor de autoturism este acela de a putea calatori cu masina catre destinatiile dorite intr-un timp cat mai scurt si in conditii cat mai bune de siguranta. Sunt multi factori care pot sa influenteze capacitatea unei masini de a oferi aceste beneficii. Unele elemente, asa cum sunt starea carosabilului, conditiile meteo sau evenimentele din trafic, reprezinta factori externi si nu pot fi influentati de catre cel care detine masina. In schimb, exista si alegeri pe care le poti face si care au capacitatea de a modifica gradul in care masina ta este stabila si capabila sa iti asigure confort.
O alegere importanta pe care o are de facut orice posesor de masina este selectarea anvelopelor. La fel ca jantele, acestea influenteaza foarte mult stabilitatea masinii. Deseori, soferii sunt tentati sa improvizeze si sa combine anvelope cu specific diferit, pentru a face economie sau din alte motive. Daca ai o masina, poti ajunge in situatia de a te intreba daca nu cumva este o idee buna sa folosesti anvelope diferite fata spate. Vestea buna este ca nu esti singurul sofer care s-a gandit la asta, iar expertii au analizat deja problema si au un raspuns pentru dilema ta. Iata ce trebuie sa stii despre folosrea de anvelope de dimensiuni diferite fata spate.
Cuprins
Anvelope diferite fata spate - Este periculos sa folosesti pneuri diferite?
Anvelope diferite - De ce sa tii cont cand alegi cauciucurile masinii?
Conform mecanicilor specializati in roti si anvelope, dar si conform producatorilor de masini, cea mai buna strategie pe care o poti aborda atunci cand alegi pneurile masinii tale este aceea de a apela la patru anvelope identice. Motivele pentru care anvelopele trebuie sa fie la fel constau in uniformitatea design-ului pe care il are banda de rulare a celor patru roti, precum si in adancimea similara a canelurilor.
Acest echilibru este unul menit sa garanteze o tractiune excelenta masinii tale si sa iti maximizeze controlul atunci cand o conduci. Anvelopele identice sunt anvelope de la acelasi producator, fabricate din acelasi material si care au aceleasi profiluri. Este important de stiut ca legea nu interzice folosirea de anvelope diferite fata spate. Cu toate acestea, o astfel de alegere deschide drumul catre o zona plina de riscuri.
Cauciucuri diferite fata spate: ce riscuri exista?
Daca anvelopele identice sunt cele produse de acelasi brand, cu profil similar si acelasi material de fabricatie, cauciucurile diferite sunt fie parte din gamele unor producatori diferiti, au profile diferite, sunt produse din cauciuc obtinut in moduri distincte sau bifeaza cel putin doua dintre aceste criterii. In plus, pot exista diferente si in privinta sezonalitatii. Adica o masina poate avea montate anvelope de iarna care sunt amestecate cu pneuri de vara. In conditiile acestea, exista urmatoarele riscuri:
aderenta scazuta la carosabil;
control slab in timpul franarii;
control deficient pe parcursul virajelor.
In functie de amploarea diferentelor existente intre cauciucuri, riscurile pot fi unele mai mici sau mai mari. Cea mai mare problema este amestecarea anvelopelor de iarna cu cele de vara sau all season. Intre anvelopele destinate unor perioade diferite ale anului exista foarte mari diferente la nivelul profilelor si materialelor de fabricatie. Aceste diferente determina reactii diferite ale pneurilor la comenzile soferului, ceea ce provoaca instabilitate mare la nivelul intregii masini.
Alta combinatie care trebuie evitata este cea facuta intre anvelopele normale si cauciucurile run-flat. De asemenea, profilul pneurilor trebuie sa fie cat mai asemanator, deoarece diferentele de la nivelul profilelor sunt o sursa importanta de instabilitate. Folosirea unor pneuri diferite pe acelasi autoturism poate sa provoace si uzura in ritm accelerat a unuia dintre cauciucuri.
Acesta este un alt motiv pentru care se recomanda utilizarea de anvelope identice. Desi nu are consecinte imediate, din punct de vedere al sigurantei, suprauzarea unui cauciuc va conduce la deteriorarea acestuia si te pune in situatia de a-l inlocui si de a inregistra o noua cheltuiala semnificativa.
Asadar, combinarea unor anvelope diferite pe axe nu este o solutie care sa fie recomandata de catre mecanici. In acelasi timp, exista si unele masuri de compromis care se pot face, in anumite situatii.
Variantele de compromis: combinatiile acceptate
Daca ai facut o pana grava si singura rezolvare este sa inlocuiesti complet cauciucul afectat, solutia recomandata este sa alegi un pneu identic cu celelalte trei. Daca acest lucru nu este posibil, trebuie ca macar anvelopa noua sa fie la fel cu cea aflata pe aceeasi axa.
Este foarte riscant sa circuli cu anvelope diferite pe axe similare. Un reper important pe care trebuie sa il cunosti este cel al adancimii profilului. Aceasta este cu atat mai mare, cu cat anvelopa este mai noua. Daca ai un cauciuc nou, se recomanda sa il instalezi pe puntea din spate, atat la masinile cu tractiune pe spate, cat si la cele cu tractiune pe fata.
In situatia in care vrei sa instalezi doua anvelope noi, acestea se vor monta tot pe axa spate si se vor alege astfel incat dimensiunea lor sa fie identica cu cele care vor sunt deja montate pe autoturism. Exista un motiv important pentru care instalarea anvelopelor noi se face pe axa spate, iar el consta in comportamentul pe care il va avea masina in cazul acvaplanarii.
Concret, daca achizitionezi doua anvelope noi, cele deja existente se vor muta automat pe axa fata, iar cele noi vor fi instalate pe spate, pentru a gestiona eficient fenomenul acvaplanarii. Alt aspect important, inclusiv atunci cand se folosesc anvelope de dimensiuni diferite fata spate, este cel al diferentei dintre adancimea benzilor de rulare. Nu trebuie ca diferenta dintre cele doua axe, la nivelul benzilor de rulare, sa fie mai mare de 1,6 milimetri!
Acvaplanarea: ce este si de ce conteaza dimensiunile pneurilor?
Fenomenul acvaplanarii poate aparea in conditiile in care carosabilul este acoperit de apa. Te poti lovi de astfel de conditii inclusiv pe parcursul sezonului de vara, atunci cand au loc ploi torentiale. Alese in mod corect, anvelopele vor arunca apa de sub amprenta lor, pentru a pastra contactul cu solul.
Daca pneurile nu sunt unele de calitate, sunt uzate sau prost montate, exista riscul ca banda de rulare sa nu mai ramana pe suprafata carosabilului. In cazul pneurilor uzate, cu banda de rulare mica, sunt suficiente ape de adancime foarte redusa pentru ca fenomenul acvaplanarii sa se manifeste chiar si la viteze mici.
Acvaplanarea este un fenomen care subliniaza si importanta utilizarii aceluiasi tip de pneuri pe aceeasi axa. Asta deoarece exista doua consecinte potentiale ale ei: supravirarea si subvirarea. Subvirarea este atunci cand acvaplanarea se manifesta la nivelul axei fata. Masina continua sa mearga inainte, iar recapatarea controlului se poate face prin ridicarea piciroului de pe acceleratie si obtinerea unei frane de motor.
Supravirarea este mult mai periculoasa, deoarece afecteaza in mod grav stabilitatea masinii, iar anularea accelerarii nu va imbunatati situatia, ba chiar o va agrava. In cazul supravirarii, frana de motor poate sa faca masina sa se balanseze, sa se roteasca sau sa derapeze in lateral.
In mod evident, subvirarea este mult mai usor de gestionat, iar acest lucru se intampla daca acvaplanarea se produce la nivelul rotilor de pe axa fata. Din acest motiv, folosirea unor cauciucuri diferite fata-spate trebuie facuta doar daca anvelopele aflate in stare mai buna se monteaza pe axa fata.
Dimensiunea pneurilor este un factor pe care niciun posesor de autoturism nu trebuie sa il neglijeze, atunci cand alege cauciucurile pentru masina sa. Este important ca anvelopele sa fie ori identice, ori alese si montate tinand cont de indicatiile prezentate anterior. De asemenea, atunci cand cumperi cauciucuri pentru autoturismul tau, trebuie sa tii cont si de alti factori foarte importanti. Iata care sunt acestia!
Dimensiunile jantelor
Rotile sunt componente esentiale ale oricarui autoturism, iar ele sunt formate din doua piese care pot necesita inlocuire, pe parcursul utilizarii masinii. Este vorba despre jante si anvelope. Jantele se schimba, in general, in momentul in care prezinta indoituri sau alte defecte foarte grave, care ar putea pune in pericol stabilitatea autoturismului in trafic. Poti gasi mai multe dimensiuni si tipuri de jante , fiind omologate doar anumite variante.
Daca vrei sa faci o schimbare drastica la nivelul rotilor automobilului, primul pas este acela de a afla care sunt caracteristicile jantelor de care are nevoie acesta. Fie ca alegi jante din tabla de otel sau din aliaj, trebuie ca ele sa fie compatibile cu masina ta, din punct de vedere al dimensiunilor.
Indicii de viteza si de incarcare
Indicele de viteza este un indicator cu privire la viteza maxima pe care o poate suporta o anvelopa. Cu cat acest indice este mai ridicat, cu atat pneul va rezista la viteze mai mari. In acelasi timp, un indice de viteza mare va influenta si costul anvelopei in mod direct proportional. Indicele de incarcare se refera la capacitatea pneurilor de a suporta greutatea autoturismului si incarcatura acestuia.
Anvelopele cu indice mic de incarcare sunt supuse riscurilor precum controlul scazut la viraje si franari sau instabilitatea la drum. Asigura-te ca respecti indicatiile producatorului masinii, cu privire la indicele de incarcare pe care trebuie sa il aiba pneurile pe care le instalezi. Iar cand selectezi cauciucurile, verifica si presiunea maxima admisa, deoarece aceasta informatie iti va fi defolos atunci cand va trebui sa umfli rotile.
Sezonalitatea anvelopelor
Fiecare posesor de autoturism are datoria de a acorda o atentie deosebita tipului de anvelope utilizate, prin raportarea la conditiile meteorologice. Aceasta indatorire este una care tine nu doar de siguranta personala si a celorlalti participanti la trafic, ci si de lege. Conform legislatiei din Romania, se pot utiliza anvelope de vara atat timp cat nu exista conditii specifice sezonului rece (inghet, polei, zapada, lapovita etc).
Atunci cand incep sa se manifeste fenomenele din aceasta categorie, este obligatoriu sa se foloseasca anvelope de iarna , inscriptionate cu marcajul M+S (sau MS, M&S). De regula, inceputul lunii noiembrie este un reper important pentru soferi, in vederea montarii anvelopelor de iarna. Acest termen nu este, insa, mentionat in lege.
Important este ca zapada si poleiul sa nu te prinda la volan in timp ce folosesti cauciucurile de vara. E-Roti.ro iti ofera posibilitatea de a achizitiona si anvelope all season . Acestea sunt concepute special pentru a putea fi utilizate pe tot parcursul anului, astfel ca nu vei mai fi nevoit sa faci schimbul de cauciucuri de fiecare data cand se face trecerea de la toamna la iarna si de la iarna la primavara.
Alte detalii
Desi nu sunt la fel de importante precum cele deja mentionate, sunt si alte informatii pe care trebuie sa le iei in calcul, atunci cand cumperi anvelopele pentru masina ta. Rezistenta la rulare este un amanunt cu impact deosebit asupra consumului de combustibil. Anvelopele cu rezistenta scazuta la rulare te vor ajuta sa economisesti benzina, motorina, gaz sau curent electric. De asemenea, pentru un plus de confort, alege pneuri care genereaza un nivel mic de zgomot.
Magazinul nostru este locul din care poti achizitiona jante si anvleope de la producatori de renume international. Iti oferim o varietate de modele din care poti alege solutiile potrivite pentru masina ta. Stocul nostru este in permanenta actualizat, in asa fel incat sa poti gasi anvelopele de care ai nevoie, in cantitatea dorita. Poti comanda online cauciucuri la bucata sau la set de patru, atunci cand doresti sa faci o schimbare drastica la nivelul rotilor.
Si din punct de vedere al sezonalitatii, oferta noastra este una excelenta, deoarece aici gasesti anvelope speciale pentru iarna, vara, precum si cauciucuri all season. Respecta indicatiile expertilor si asigura-te ca folosesti pneuri omologate, de calitate, care vor contribui la eficientizarea performantelor masinii, la stabilitatea sa si la imbunatatirea generala a experientei tale la volan!
Sursa foto: Unsplash.com