Banda de rulare - ce este banda de rulare a anvelopei si care este impactul sau asupra performantelor auto? - E-roti.ro

Banda de rulare - ce este banda de rulare a anvelopei si care este impactul sau asupra performantelor auto?

 stiva de anvelope, fundal negru

 Fotografie de Benjamin Brunner pe Unsplash.com


 In viata de zi cu zi, posesorii de autoturisme parcurg zilnic drumuri care presupun contact intre masina si diversele tipuri de carosabil. Acest contact se face prin intermediul unui singur element: anvelopa. Cauciucul auto are mai multe componente, insa cea mai importanta, din punct de vedere al asigurarii aderentei, controlului si tractiunii este banda de rulare. 


 Banda de rulare a anvelopei joaca cateva roluri cruciale in performanta si siguranta automobilelor. De la manevrabilitate pe carosabil uscat, pana la franarea eficienta pe gheata sau polei, banda influenteaza o gama foarte larga de aspecte ce tin de condus. In acest articol, vom analiza indeaproape banda de rulare, designul si tipologia sau, dar si cand si cum se verifica banda. 


 Cuprins


  1.  Banda de rulare - definitie si tipologia benzilor de rulare

  2.  Banda de rulare a anvelopelor - cand si cum se verifica banda de rulare?

  3.  Banda de rulare a anvelopei - impactul benzii asupra performantelor si condusului


 1. Banda de rulare - definitie, tipologie si importanta designului benzii de rulare


 Banda de rulare a anvelopelor este suprafata exterioara ce intra in contact direct cu drumul. Formata din cauciuc si materiale sintetice, are rolul de a oferi tractiune, durabilitate si stabilitate vehiculului. Designul specific al benzii, cu caneluri si blocuri (profilul), imbunatateste aderenta pe diverse suprafete si in diverse conditii meteo. 


 Profilul ajuta la dispersarea apei, prevenind acvaplanarea si asigurand o buna manevrabilitate. Uzura anvelopei subtiaza banda de rulare,reducand eficienta si siguranta la condus. Indicatorii de uzura din banda semnaleaza cand anvelopa trebuie inlocuita pentru performanta optima si siguranta vehiculului.


 Tipuri de benzi de rulare


 Banda de rulare este, deci, extrem de importanta, iar profilul sau are impact important la nivelul experientei de condus si sigurantei soferului si pasagerilor. Exista mai multe tipuri de benzi de rulare, proiectate pentru diverse conditii de drum si utilizari specifice. In functie de design si compozitie, clasificarea benzilor de rulare se poate face astfel:


  •  Banda de rulare simetrica  - acest tip are doua modele distincte pe aceeasi anvelopa. Unul pentru partea interioara, iar altul pentru partea exterioara. Partea interioara este proiectata pentru a dispersa apa si pentru a imbunatati aderenta pe drumuri umede. Partea exterioara ofera stabilitate si performanta in curbe si la viteze mari. Anvelopele cu banda de rulare asimetrica sunt potrivite pentru masinile de performanta si vehiculele sportive.


  •  Banda de rulare asimetrica  - la fel ca banda simetrica, si in acest caz vorbim despre doua modele distincte pe acelasi pneu. Banda interioara disperseaza apa si imbunatateste aderenta pe drumuri umede. In ceea ce priveste partea exterioara, aceasta ofera stabilitate si performanta in curbe si la viteze mari. Si acest tip de benzi sunt specifice masinilor de mare performanta si celor sportive.


  •  Banda de rulare directionala  - are model in forma de V sau sageti, fiind proiectata pentru a oferi performante optime in conditii de ploaie. Ea disperseaza eficient apa de sub pneu, reducand riscul de acvaplanare. Anvelopele directionale trebuie montate intr-o anumita directie specificata de producator si se folosesc pe masinile de competitie.


  •  Banda de rulare pentru toate anotimpurile  - in cazul unor   anvelope all season , sunt combinate caracteristicile benzilor de rulare pentru vara si iarna. Modelele de caneluri sunt deseori mai adanci si mai numeroase, cu scopul de a gestiona o varietate de conditii. De la drumuri uscate, pana la drumuri acoperite cu zapada usoara, anvelopele all-season pot face fata cu brio datorita benzii de rulare. Ele sunt potrivite pentru regiunile cu ierni moderate. 


  •  Banda de rulare pentru iarna  - sunt proiectate pentru conditii de zapada si gheata, fiind intalnite pe modelele de   anvelope de iarna . Au caneluri adanci si blocuri cu margini ascutite, garantand tractiune maxima. Compusul de cauciuc ramane flexibil la temperaturi scazute, asigurand aderenta superioara. 


 masina alba insapesita

 Fotografie de Hossein Soltanloo pe Unsplash.com


  •  Banda de rulare pentru vara  -   anvelopele de vara  sunt fabricate dintr-un compus cu duritate mai mare, optimizat pentru performante ridicate pe drumuri uscate si umede, la temperaturi mari. Modelele de caneluri sunt mai putin adanci, oferind o suprafata de contact mai mare si o manevrabilitate buna. 


  •  Banda de rulare pentru teren accidentat  - aceste anvelope, cunoscute si drept anvelope off-road, au blocuri mari si distantate, pentru a oferi tractiune si pe suprafete cum sunt nisipul, pietrisul sau noroiul. Sunt produse dintr-un compus cu rezistenta mare la taieturi si perforatii, ideal pentru masinile de teren.

 Acestea sunt cele mai importante informatii despre banda de rulare a anvelopei, din punct de vedere al definitiei si tipologiei sale. In timp, uzura poate ajunge sa afecteze eficienta pneurilor, astfel ca este important sa stii cand si cum trebuie sa verifici banda de rulare a cauciucurilor masinii tale. 


 2. Banda de rulare a anvelopelor - cand si cum se verifica banda de rulare?


 Verificarea benzii de rulare a anvelopelor este cruciala pentru siguranta auto si pentru performantele masinii tale. Monitorizarea regulata contribuie in mod semnificativ la identificarea problemelor, inainte ca acestea sa degenereze si sa se transforme in pericole mari. Este important sa stii cand si cum se fac astfel de verificari ale benzii de rulare.


 multe anvelope uzate ude

 Fotografie de Robert Laursoo pe Unsplash.com


 Cand se verifica banda de rulare a anvelopelor


 In cazul in care esti un sofer care isi foloseste in mod frecvent masina, se recomanda sa verifici in mod regulat banda de rulare a pneurilor. Specialistii recomanda verificari cu o frecventa de minimum o data pe luna, astfel incat sa ai garantia ca orice potentiala problema grava este detectata din timp. 


 Este recomandat sa verifici banda de rulare a anvelopelor si inainte de a porni intr-o calatorie lunga, pentru a te asigura ca pneurile sunt in stare buna si nu prezinta riscuri de defectare. 


 Un alt reper in functie de care te poti orienta cand vrei sa verifici uzura anvelopelor consta in schimbarea anotimpurilor. Mai exact, perioadele in care schimbi pneurile de vara cu cele de iarna si viceversa, reprezinta o oportunitate excelenta pentru verificarea starii benzii de rulare si pentru inlocuirea pneurilor, daca este cazul.


 Daca ai lovit o bordura, o groapa sau un alt obstacol, este recomandat sa verifici imediat banda de rulare pentru a identifica orice eventuala dauna sau deformare care ar putea sa compromita siguranta. Si daca observi orice semn de deteriorare, cum ar fi galmele, este important sa verifici banda de rulare si sa inlocuiesti cauciucul, daca este necesar.


 Se recomanda sa fie verificata lunar sau chiar mai des si presiunea anvelopelor. In perioadele cu temperaturi extreme, aceasta poate sa ajunga la valori neconforme si sa necesite ajustari. In cazul in care presiunea nu este la nivelul recomandat de catre producator, creste riscul ca banda de rulare sa se uzeze in mod neuniform. 


 Cum se verifica banda de rulare a anvelopelor


 Pentru a-ti putea da seama daca banda de rulare a anvelopelor a ajuns la un nivel de uzura prea mare, este necesar sa stii cum se efectueaza o astfel de verificare. Iata cateva idei pe care le poti pune in aplicare:


  •  Testul monedei    - este o metoda rapida si usoara pentru verificarea adancimii benzii de rulare, fara a fi necesare unelte speciale. Metoda presupune introducerea unei monede de 50 de bani in canelura benzii de rulare. 


 Daca marginea monedei dispare complet in caneluri, banda are o adancime suficienta, iar anvelopa este sigura de utilizat. Daca marginea monedei este vizibila deasupra canelurilor, anvelopa trebuie inlocuita cu una noua.


  •  Inspectia vizuala regulata  - uita-te la adancimea si uniformitatea uzurii benzi ide rulare. Cauta zonele in care adancimea benzii este redusa in mod vizibil. De asemenea, examineaza banda de rulare pentru semne de taieturi, crapaturi, intepaturi sau alte deteriorari care ar putea sa compromita integritatea anvelopei. 



 Verifica si daca sunt obiecte straine, precum cuie, pietre sau alte resturi, care ar putea fi prinse in banda de rulare si ar putea cauza o pana sau o deteriorare suplimentara.


  •  Utilizarea unui indicator de adancime a benzii de rulare  - foloseste un indicator de adancime, pentru a masura adancimea canelurilor benzii de rulare. Instrumentul trebuie introdus in canelura, iar apoi se poate citi valoarea afisata. Adancimea mai mica de 1,6 mm indica necesitatea inlocuirii anvelopei. 


 Ca pont, trebuie sa stii ca majoritatea anvelopelor au indicatori de uzura sub forma de bare mici de cauciuc. Acestea sunt plasate transversal in canelurile benzii de rulare. Daca aceste bare sunt la acelasi nivel cu suprafata benzii de rulare, cauciucul trebuie inlocuit. 


 Verificarea benzii de rulare a anvelopei este un aspect critic al intretinerii masinii, influentand direct siguranta si performanta acesteia. Dupa cum ai putut afla, exista cateva momente cheie in care este necesara efectuarea unei astfel de verificari. In continuare, poti sa afli care este, mai precis, impactul benzii asupra performantelor si condusului masinii. 


 3. Banda de rulare a anvelopei - impactul benzii asupra performantelor si condusului


 Banda de rulare a anvelopei influenteaza in mod semnificativ performantele vehiculului si experienta soferului la volan. Banda are impact asupra aderentei, stabilitatii, manevrabilitatii si confortului pe diferite tipuri de drumuri si in diverse conditii meteo.


 Aderenta si tractiunea


 Banda de rulare este cruciala pentru aderenta cauciucului pe carosabil. Modelele specifice de santuri si blocuri sunt proiectate pentru a optimiza tractiunea in diverse situatii. De exemplu, un model directional cu santuri in forma de V elimina eficient apa, diminuand riscul de acvaplanare si mentinand contactul constant cu soseaua uda. 


 In schimb, benzile de rulare asimetrice ofera un echilibru intre aderenta pe drumuri uscate si stabilitatea in curbe. Aderenta optima garanteaza ca vehiculul raspunde prompt la comenzi si se comporta previzibil in situatii critice.


 stiva de anvelope

 Fotografie de Jaye Haych pe Unsplash.com

 Stabilitatea si manevrabilitatea

 Banda de rulare influenteaza stabilitatea automobilului, in special in curbe si la viteze ridicate. Blocurile mari si rigide de pe marginea exterioara a unei benzi de rulare asimetrice, de exemplu, ofera suport suplimentar in timpul virajelor stranse, reducand riscurile de a derapa pe drum. 

 Aceasta asigura o manevrabilitate precisa si stabilitate laterala. In contrast,   uzura neuniforma a anvelopelor  poate compromite stabilitatea vehiculului. Uzura accentuata pe margini sau in centru poate semnala probleme cu presiunea anvelopelor sau alinierea rotilor. O banda de rulare uzata neuniform poate cauza vibratii si instabilitate, afectand negativ controlul asupra masinii.

 Confortul in condus si zgomotul

 Designul benzii de rulare afecteaza si confortul calatoriei. Modelele cu santuri bine proiectate pot diminua zgomotul produs de anvelope pe drum. Cauciucurile cu modele complexe si neuniforme tind sa genereze mai putin zgomot comparativ cu cele cu modele simple si repetitive. 

 In plus, o banda de rulare bine intretinuta contribuie la o calatorie mai lina si mai confortabila. Pe de alta parte, uzura neuniforma a benzii de rulare poate cauza vibratii si zgomote suplimentare, reducand confortul pasagerilor.

 Uzura anvelopelor

 Uzura cauciucurilor este inevitabila, dar modul in care se uzeaza poate oferi indicii despre starea vehiculului.   Uzura anvelopelor in interior  sau pe marginea exterioara a benzii de rulare indica adesea o problema de aliniere a rotilor sau presiune incorecta in penuri.

 Uzura anvelopelor in interior se refera la o uzura anormala a benzii de rulare care apare pe partea interioara a cauciucului, spre centrul acestuia. Spre deosebire de uzura uniforma a benzii de rulare, care apare ca urmare a utilizarii normale, uzura interioara este un indiciu al unor probleme cu alinierea rotilor, suspensia sau stilul de condus.

 Daca centrul benzii de rulare este mai uzat decat marginile, poate fi un semn ca anvelopele sunt supra-umflate. Invers, uzura accentuata pe margini poate indica sub-umflare. Este crucial sa se monitorizeze aceste semne si sa se efectueze corectiile necesare pentru a prelungi durata de viata a anvelopelor si a mentine performanta optima.

 Pe E-Roti.ro gasesti pneuri de vara, anvelope de iarna si cauciucuri all season pentru masina ta. Este important sa alegi anvelope de dimensiuni potrivite. Pentru a afla care sunt dimensiunile de care ai nevoie, consulta talonul auto sau cartea masinii. De pe site-ul nostru poti comanda anvelope la bucata, lucru ideal atunci cand observi ca unul dintre cauciucurile masinii tale are banda de rulare uzata. Daca vrei sa schimbi toate cauciucurile sau iti doresti sa cumperi unele speciale pentru un anumit anotimp, poti alege anvelope la set.


 In concluzie, banda de rulare a anvelopelor este un element foarte important pentru orice sofer si trebuie analizata cu atentie in situatiile recomandate. Alege pneuri calitative, potrivite conditiilor de drum in care folosesti masina, pentru a avea garantia unor performante optime si a sigurantei pe orice tip de carosabil!

Autor: E-Roti.ro
Publicat 29/07 06:49
Alte știri care te-ar putea interesa
Indicele de sarcina al anvelopelor - ce reprezinta acesta si care este importanta lui
Indicele de sarcina reprezinta o masura a capacitatii de incarcare a unei anvelope si reprezinta cel mai mare nivel de incarcare pe care anvelopa il poate sustine in siguranta, la o presiune specificata.
Anvelope ranforsate - ce este o anvelopa ranforsata, caracteristici si tipuri de ranforsare
In ultimii ani, au castigat foarte multa popularitate anvelopele ranforsate. Acest lucru se explica prin faptul ca anvelopele ranforsate XL sau cele simple, destinate vehiculelor mici, ofera o durabilitate crescuta si o rezistenta impresionanta la drumurile dificile
Jante din aliaj vs tabla - diferentele semnificative dintre cele doua tipuri de materiale si cum sa alegi jantele potrivite masinii tale
In acest articol, vom discuta despre caracteristicile cele doua materiale, despre diferentele semnificative dintre jantele din aliaj si cele din tabla, oferindu-ti o perspectiva detaliata asupra avantajelor si dezavantajelor fiecarui material.
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo