Iarna se apropie si, daca nu detii deja un vehicul cu tractiune integrala, probabil ca te simti presat sa cumperi unul. Reclamele pentru masini, prietenii, familia, vecinii bine intentionați... toti iti vor face, in moduri subtile, aceasta sugestie. Si, pe masura ce vremea se inrautateste, la fel se va intampla si cu comentariile. Asa se intampla in climatele temperat-continentale. Vremea urata ii inspira pe oameni sa se ingrijeasca unul de celalalt, chiar daca - uneori - devin putin indreptatiti in acest proces. Daca toate aceste interferente te fac te indoiesti de masina ta de incredere si usoara, cu tractiune pe fata, probabil ca nu esti singur, chiar daca acea masina te-a ajutat sa treci peste cateva ierni anterioare. Chiar daca nu ai avut niciodata o masina cu tractiune integrala si ai fost bine pana acum, nu este niciodata prea tarziu.
Cuprins:
1. Ce inseamna tractiunea integrala?
2. Cum functioneaza tractiunea integrala?
3. Avantajele si dezavantajele tractiunii integrale 4x4
4. Simetria tractiunii integrale
Tractiunea integrala este un tip de sistem sau mod de tractiune care schimba automat puterea intre rotile din fata si cele din spate, pentru a mentine tractiunea si este, de obicei, adecvata pentru conducerea usoara, de iarna, si utilizarea usoara pe drum. In termeni mai scurti, ofera putere tuturor celor patru roti simultan, in mod automat.
De obicei, tractiunea integrala este folosita pentru a descrie vehicule mai usoare - masini, SUV-uri sau crossover-uri, minivan si altele asemenea. Motorul unui vehicul 4x4 poate furniza putere tuturor celor patru roti si poate modula automat cantitatea de putere furnizata rotilor din fata si din spate, pentru a maximiza tractiunea si pentru a face vehiculul sa avanseze. De asemenea, unele sisteme 4x4 au capacitatea de a functiona doar cu tractiune pe doua roti si/sau un buton de „blocare”, care blocheaza, in esenta, distributia puterii la 50-50 pentru fata-spate.
Daca vehiculul are un diferential central, atunci aranjamentul sistemului de propulsie seamana cu o configuratie de tractiune pe spate. Motorul merge intr-o transmisie si apoi, inapoi la diferential. De obicei, motorul este montat longitudinal. In loc sa se conecteze la diferentialul din spate, ca intr-un vehicul cu tractiune pe spate, arborele de transmisie se conecteaza la diferentialul central. Un diferential central actioneaza la fel ca diferentialele de pe oricare dintre osii. Atunci cand o parte a diferentialului se roteste cu o viteza diferita de cealalta, aceasta permite unei parti sa alunece, iar cealalta parte sa primeasca mai multa putere. De la diferentialul central, un arbore de transmisie merge drept inapoi spre diferentialul din spate, in timp ce altul merge catre diferentialul din fata. Unele masini folosesc un sistem care este o varianta a acestui tip de tractiune integrala. In loc sa aiba un arbore de transmisie care sa mearga la puntea din fata, diferentialul din fata este incorporat in cutia de transfer, impreuna cu diferentialul central. Daca vehiculul nu are un diferential central, atunci aranjamentul seamana, probabil, cu cel al unui vehicul cu tractiune pe fata. Motorul, probabil montat transversal, trimite puterea catre o cutie de viteze. In loc sa trimita toata puterea catre setul de roti de sub motor, o parte este trimisa si catre un diferential de pe puntea opusa, printr-un arbore de transmisie care se extinde de la cutia de viteze. Acest lucru functioneaza, in mod similar, cu un aranjament cu un diferential central, cu exceptia faptului ca transmisia primeste aproape intotdeauna mai multa putere decat axa opusa. Acest lucru permite unui vehicul sa utilizeze tractiunea integrala numai atunci cand este nevoie de mai multa tractiune. Acest tip de sistem asigura o economie de combustibil imbunatatita si este, in general, mai usor. Dezavantajul este performanta mai mica a tractiunii integrale pe drumurile uscate.
Avantaj: tractiune mai buna in conditii alunecoase. O masina 4x4 va accelera semnificativ mai bine pe drumurile alunecoase decat o masina cu tractiune pe doua roti. Daca pe drum este zapada, gheata sau noroi, va fi mai dificil pentru rotile unei masini cu tractiune pe doua roti sa obtina o pozitionare buna atunci cand accelerezi. Acest lucru ar putea face ca vehiculul sa isi piarda tractiunea si sa alunece in mod ingrijorator. In cel mai rau caz, s-ar putea sa intri intr-un derapaj care sa te scoata de pe sosea sau sa intri intr-o alta masina. Un sistem 4x4 imbunatateste capacitatea unei masini de a accelera in siguranta si fara probleme prin toate tipurile de precipitatii.
Avantaj: mai putine sanse de a se invarti la iesirea dintr-o curba. 4x4 nu imbunatateste automat manevrabilitatea pe pavaj uscat in sine. Asta depinde de vehicul. Din ce in ce mai multe masini de mare putere si de inalta performanta folosesc 4x4 pentru capacitatea sa de a valorifica puterea, mare fara a invarti anvelopele all season . Asa cum se intampla in zapada, capacitatea unui sistem 4x4 de a furniza torsiune in patru moduri si de a alimenta patru anvelope, mai degraba decat doua, reduce tendinta oricarei anvelope individuale de a se invarti atunci cand accelereaza in linie dreapta sau in timp ce trece cu putere printr-un viraj. Aceasta inseamna o accelerare mai rapida din repaus, cu mai putin cauciuc ars si, pentru soferii experti, care isi imping masinile cu putere, increderea de a lovi acceleratia intr-un viraj cu mai putine sanse de a se roti in lateral sau, mai rau, de a se invarti.
Dezavantaj: un fals sentiment de securitate in conditii de iarna. Aceasta este marea problema la care soferii de masini 4x4 trebuie sa invete sa faca fata – iar unii o invata pe cale grea. Pe zapada si namol si pe drumuri inghetate, 4x4 reduce patinarea rotilor ori de cate ori incerci sa accelerezi, dar nu are niciun efect asupra capacitatii unei masini de a opri sau de a vira in aceleasi conditii proaste. Masinile 4x4 nici nu se opresc si nici nu se rotesc mai bine decat cele cu tractiune pe doua roti. Soferii tind sa judece tractiunea pe timpul iernii in functie de cat de usor se rotesc rotile unei masini atunci cand apasa acceleratia. Masina se miscă in coada de peste sau se simte instabila? Daca se intâmpla asta, in mod natural, trebuie sa incetinesti. Dar, deoarece 4x4 reduce mult patinarea rotilor la accelerare, este usor sa supraestimezi cat de multa tractiune exista si sa conduci prea repede pentru conditiile respective. Fa asta si s-ar putea sa te trezesti navigand in afara unei curbe sau printr-o intersectie, atunci cand incerci sa te opresti pentru un semafor rosu.
Dezavantaj: costuri crescute si complexitate ridicata. In multe cazuri, 4x4 este oferit ca optiune si poate creste pretul unui vehicul cu mii de lei. Cu toate acestea, unii producatori de automobile ofera aceasta caracteristica ca echipament standard, desi costul suplimentar al componentelor 4x4 (cel putin un diferential suplimentar, diverse ambreiaje, un arbore de transmisie, software si multe altele) este inclus in pretul autocolantului. De asemenea, complexitatea unui sistem 4x4 poate creste costurile de service si reparatii pe drum.
Dezavantaj: anvelopele de iarna versus 4x4. Iata enigma 4x4: o masina 4x4 pe anvelope pentru toate anotimpurile are mult mai putina tractiune pentru viraj sau franare pe drumurile inzapezite decat o are o masina cu tractiune pe fata sau spate pe un set de patru anvelope de iarna (zapada). Acest lucru s-a demonstrat intr-un test pentru anvelopele de iarna pentru masini si soferi, unde s-a aratat ca anvelopele de iarna sunt superioare in acele doua situatii cheie de condus. Apoi mai este si chestiunea costului: montarea unui unei masini cu doua roti cu tractiune cu un set de anvelope de iarna si roti suplimentare este, in multe cazuri, mai putin costisitoare decat costul suplimentar al unui sistem 4x4.
Dezavantaj: economie mai mica de combustibil. Deoarece un sistem 4x4 adauga greutate si creeaza pierderi parazitare ale transmisiei, in cele mai multe cazuri isi va diminua economia de combustibil - desi penalizarea pentru economia de combustibil poate fi atat de mica, incat nici măcar nu apare in cifrele combinate. Totusi, daca eficienta consumului de combustibil este de cea mai mare importanta pentru time, atunci s-ar putea sa doresti sa eviti 4x4.
Un 4x4 simetric, compus dintr-un motor cu opozitie orizontala, montat longitudinal, si un sistem de tractiune 4x4 proiectat simetric, este sistemul pe care masinile s-au concentrat pentru cea mai buna stabilitate, siguranta si performanta pe drum. Acest sistem de propulsie unic a fost in centrul dezvoltarii masinilor inca de la lansarea primei masini de pasageri 4x4 din lume, in urma cu mai bine de cinci decenii. Intregul sistem de propulsie, de la motorul opus orizontal, montat longitudinal, pana la diferentialul pe spate, este montat intr-o linie dreapta, simetrica. Caracteristicile motorului opus orizontal, montat longitudinal, care poate fi pozitionat jos, in vehicul, au fost maximizate, pentru a aduce centrul de greutate cat mai jos posibil si spre centrul vehiculului insusi. Performanta extrema pe care o ofera acest echilibru superior de greutate functioneaza cu tractiunea remarcabila a tractiunii 4x4 pentru a limita rularea si inclinarea sasiului, care apar la conducerea in viraje sau la franare, pentru o stabilitate maxima in orice moment. Sasiul rezultat se misca mai putin si confortul de rulare este sporit, facand calatoria placuta pentru toti pasagerii. Sistemul simetric 4x4 al masinilor vine intr-o varietate de sisteme diferite, in functie de tipul vehiculului si de transmisia utilizata.
Asadar, ar trebui sa achizitionezi un vehicul 4x4? Asta depinde de motivul pentru care crezi ca ai nevoie de un 4x4. Daca locuiesti intr-o zona cu clima aspra, inzapezita sau ploioasa, cu drumuri alunecoase, probabil ca da. Dar daca ai un buget redus, ar putea functiona si un vehicul cu tractiune pe doua roti si cu anvelope bune, concepute special pentru drumuri alunecoase. Dar daca locuiesti intr-o zona cu o clima moderata, o tractiune pe doua roti s-ar putea sa isi faca treaba si, astfel, vei economisi si bani pentru intretinere.
Sursa foto: unsplash.com.