Servodirectia - ce inseamna si de ce se blocheaza servodirectia - E-roti.ro

Servodirectia - ce inseamna si de ce se blocheaza servodirectia


 vizualizare drum si campii din interiorul masinii 


 Autovehiculele reprezinta echipamente deosebit de importante pentru societate. Transportul persoanelor, al obiectelor, precum si al alimentelor este inlesnit cu ajutorul masinilor. Inclusiv pe distante foarte lungi, acestea ajuta la deplasarea in timp scurt. Pentru a putea sa ofere beneficiile asteptate de catre toti cei implicati in procesele de transport, masinile dispun de anumite componente si sisteme. 


 Acestea contribuie la generarea energiei necesare pentru deplasari, asa cum este cazul motorului. In acelasi timp, foarte importante sunt acele componente care contribuie la sporirea sigurantei la volan. Din aceasta categorie fac parte sistemele care faciliteaza controlul autoturismului. Directionarea masinii cu precizie si usurinta a fost mereu o misiune importanta pentru dezvoltatorii din industria auto. 


 Inca de la lansarea primelor modele de masini, s-au cautat solutii prin care controlul directiei sa fie cat mai facil pentru soferi. Fireste, componenta cea mai importanta de control a directiei este volanul. Pentru a-l controla, soferul exercita forta asupra sa, iar volanul transmite catre roti comenzile dorite. Exista un sistem special, secundar, care usureaza controlul unei masini, indeosebi la viteze mici. Este vorba despre servodirectia autoturisumului.


 Cuprins


  1.  Servodirectia - ce inseamna servodirectie, istoric, rol si tipuri de servodirectie

  2.  Servodirectie - de ce se blocheaza servodirectia si ce impact au anvelopele

 1. Servodirectia - ce inseamna servodirectie, istoric, rol si tipuri de servodirectie


 Notiunea de servodirectie este una foarte des utilizata de catre cei pasionati de industria auto, dar si de catre mecanici sau soferii obisnuiti. Insa, ce este si ce inseamna servodirectia? O definitie scurta, dar cat se poate de exacta a servodirectiei consta in faptul ca aceasta este un mecanism care are drept rol facilitarea transmiterii comenzilor de la volan, catre rotile masinii. Servodirectia este foarte importanta atat in timpul deplasarii autoturismului, mai ales in viraje, cat si pe parcursul efectuarii manevrelor de parcare. 


 Este important de stiut ca servodirectia nu este un mecanism specific doar unui anumit tip de autoturism, ci reprezinta un sistem prezent pe toate autovehiculele, indiferent de ce    marci auto    este vorba. Modelele de masini aparute in ultimii ani sunt dotate, fara exceptie, cu servodirectie. Interesul pentru o astfel de metoda de sporire a confortului la volan si de imbunatatire a controlului pe care il au soferii a existat, insa, de mai mult timp.


 Istoria servodirectiei


 Modul in care au aparut si au evoluat masinile demonstreaza ca se poate merge fara servodirectie, insa manevrarea autovehiculului este una mult mai anevoioasa, in lipsa unui astfel de sistem. Efortul necesar a fi depus de catre soferi era unul intens, pe vremea cand nu exista servodirectie. Astfel, au aparut primele incercari de facilitare a manevrarii masinilor. Initial, pe autovehicule era montata o coloana de directie, dotata cu cremaliera. Aceasta permitea miscarea rotilor in stanga si in dreapta.


 interior masina mercedes 


 La inceputul secolului XX, au aparut primele sisteme de servodirectie hidraulica, utilizate ca prototipuri. In anii 1930, s-a accelerat procesul de dezvoltare a sistemului bazat pe servodirectia hidraulica, iar inceputul celui de-al doilea Razboi Mondial (1939) a creat contextul perfect pentru o si mai mare atentie acordata acestor mecanisme. Ele devenisera o necesitate inclusiv pentru vehiculele militare, care trebuiau sa fie controlate cat mai usor, pentru un progres rapid pe front.


 In 1951, firma americana Chrysler anunta oficial lansarea sistemului Hydraguide, pe un model de masina care a cucerit rapid toti utilizatorii, dar a atras atentia si celorlalte branduri importante, din industria auto globala. Sistemul Hydraguide functiona, asa cum sugereaza si numele, pe baza hidraulica. A fost atat de eficient si de apreciat pentru impactul pe care il avea la nivelul experientei soferilor la volan, incat a fost utilizat pe piata pentru jumatate de secol. 


 Rolul servodirectiei


 Masina are un sistem de directie care permite controlul deplasarii sale, insa cu ajutorul sistemului de servodirectie acest control se face mult mai simplu. El are ca scop principal amplificarea puterii pe care soferul o exercita asupra directiei, atunci cand invarte volanul. 


 Rotile sunt usurate sa vireze in directia dorita, in mod mai usor pentru conducatorul auto. Sistemele moderne de servodirectie reduc la minimum efortul necesar pentru controlul masinii si chiar permit functii care automatizeaza condusul. Acestea depind de tipul de servodirectie utilizat. In cele ce urmeaza, poti afla mai multe despre tipurile existente. 


 Tipuri de servodirectie


 La fel ca in multe alte domenii, dar si in alte zone ale industriei auto, ultimii 20 de ani au generat progrese tehnologice fantastice, care au permis dezvoltarea servodirectiei. Astfel, in prezent exista trei variante: servodirectia hidraulica, servodirectia electro-hidraulica si servodirectia electrica sau electro-mecanica. Iata cele mai importante informatii despre fiecare dintre aceste variante:

 Servodirectie hidraulica   - sistemul de servodirectie hidraulica este cel mai vechi aparut si cel care se afla la baza tuturor celorlalte versiuni de servodirectie lansate ulterior. Trebuie subliniat ca acest tip de servodirectie functioneaza doar atunci cand motorul masinii este pornit, ceea ce facilita aparitia defectiunilor. Iata care sunt componentele de baza ale unui astfel de sistem, care pot fi completate si de alte elemente, in functie de complexitatea variantei de servodirectie si a producatorului care o fabrica:


  •  caseta de directie hidraulica, dotata si cu cremaliera;

  •  rezervor de ulei;

  •  pompa de ulei pentru servodirectie;

  •  furtun pentru intrarea uleiului in pompa;

  •  furtun pentru returul uleiului;

  •  furtun pentru intrarea uleiului sub presiune in caseta;

  •  capete de bara;

  •  brate sau bielete;

  •  coloana volanului.


 interior masina la volan 

 Servodirectie electro-hidraulica   - a fost primul pas facut in directia modernizarii sistemului de servodirectie hidraulica. S-a adaugat la lista componentelor prezentate anterior si motorul electric, montat la nivelul casetei de directie hidraulice. Rolul motorului a fost cel de a genera presiune asupra lichidului de directie. 

 Pentru ca servodirectia electro-hidraulica sa functioneze, este nevoie ca masina sa aiba computer de bord, deoarece principiul de functionare implica detectarea fortei pe care soferul o exercita la nivelul volanului. Aceasta detectare se face cu un senzor electric. Computerul stabileste, in functie de conditiile existente la drum in ce masura trebuie sa suplimenteze aceasta forta, cu ajutorul motorului electric. 


 Servodirectie electrica (EPS)   - este cel mai modern sistem servo si cel care a avut menirea de a inlatura complet principiul hidraulic. Sistemul de servodirectie electrica isi bazeaza foarte mult functionarea tot pe un senzor care detecteaza directia de invartire a axului volanului. Apoi, el actioneaza motorul electric, iar acesta misca axul coloanei de directie in sensul dorit. 


 Sistemul EPS ofera multiple beneficii, de ordin ergonomic si economic. In primul rand, faciliteaza scaderea consumului de combustibil. In acelasi timp, exclude din sistemul de servodirectie piese precum pompa de ulei sau rezervorul pentru lichid hidraulic. Este un sistem intalnit la masinile cu functii de parcare automata, conducerea pe pilot automat sau schimbarea benzii in mod automat. 

 2. Servodirectie - de ce se blocheaza servodirectia si ce impact au anvelopele


 La fel ca multe altele dintre componentele autoturismului, servodirectia este supusa defectiunilor. Uzura, folosirea neconforma, dar si alti factori sunt unii care pot provoca functionarea inconforma sau nefunctionarea sistemului de servodirectie. Pot aparea defectiuni la pompa de servodirectie, precum si alte probleme. In continuare, iti vom prezenta care sunt principalele motive pentru care apare zgomot la servodirectie si de ce se blocheaza servodirectia.


 De ce nu mai merge servodirectia?


 Probleme la anvelope   - indiferent daca este vorba despre    anvelope de iarna   ,    anvelope de vara    sau    anvelope all season   , cauciucurile joaca un rol important in stabilitatea masinii si pot sa ingreuneze functionarea mecanismului de servodirectie daca nu sunt alese in mod corect, din punct de vedere al dimensiunilor. De asemenea, presiunea din anvelope este importanta. 


 anvelopa poza intunecata neagra 


 Daca in cauciucuri exista presiune diferita, controlul volanului la viteze mari va fi unul greoi. Totodata, chiar daca presiunea din anvelope este una egala, trebuie sa te asiguri ca nivelul acesteia este optim. O presiune prea mica sau prea mare poate sa conduca la functionarea defectuoasa a servodirectiei.


 Probleme la pompa   - exista si la pompa de directie simptome care indica probleme importante. Functionarea neconforma a pompei conduce la scaderea presiunii lichidului de servodirectie. Acesta este esential in vederea asigurarii unei rotiri facile a volanului. 


 Daca te confrunti cu probleme la nivelul pompei de servodirectie, este important sa te asiguri ca aceasta este inlocuita cu rapiditate, pentru ca altfel risti sa apara defectiuni mai grave. Simptomele de defectiune la pompa de servodirectie trebuie identificate rapid, iar mesajele transmise prin martorii de bord sunt un indicator foarte clar.


 Scurgerea lichidului de servodirectie   - in dezbaterea servodirectie electrica vs hidraulica, un argument in defavoarea primei variante este reprezentat de dependenta foarte mare pe care sistemul o are fata de lichidul de servodirectie. Acesta este esential pentru asigurarea unui control facil al directiei. 


 Scurgerea lichidului ajunge, astfel, sa provoace miscari greoaie ale volanului. De ce se scurge lichidul de servodirectie? Pentru ca furtunul prin care circula acesta poate ajunge sa prezinte fisuri. Si slabirea furtunului poate determina pierderi de lichid. 


 Ingrosarea lichidului de servodirectie   - tot in cazul masinilor cu servodirectie asistata electric, poate aparea problema contaminarii lichidului de servodirectie. Acesta poate sa fie afectat de contactul cu impuritatile acumulate in rezervor. 


 Resturile din rezervorul pentru lichid de servodirectie determina ingrosarea lichidului, care nu va putea sa lubrifieze componentele intregului sistem. Astfel, volanul s-ar putea roti greoi. Solutia recomandata de catre mecanici este inlocuirea lichidului cu unul proaspat si mentinerea rezervorului in stare plina, in permanenta. 


 Problemele curelei de servodirectie   - cureaua este elementul de legatura dintre pompa de servodirectie, alternator si aer conditionat. Daca se deterioreaza, cureaua trebuie imediat inlocuita. In caz contrar, exista riscul ca volanul sa nu mai poata fi manevrat cu usurinta, iar aerul conditionat sa nu mai functioneze. 


 Defectarea suportului de directie   - si suportul de directie este important, iar problemele cu el sunt sesizabile mai ales imediat dupa pornirea masinii. Daca atunci cand pornesti autoturismul observi foarte rapid ca volanul este greu de iscat, cel mai probabil sunt probleme la suportul de directie. Acesta trebuie sa fie inlocuit rapid, pentru a se evita extinderea problemelor la nivelul intregului sistem de servodirectie.


 Cum se manifesta problemele cu servodirectia?


 Pentru ca misiunea ta sa fie si mai simpla, atunci cand vrei sa iti dai seama daca sunt probleme la mecanismul de servodirectie, iata care sunt, pe scurt, cele mai clare simptome de defectare:


  •  se scurge lichid din servodirectie;

  •  apar zgomote la servodirectie, in zona pompei;

  •  volanul scartaie, cand este rotit;

  •  volanul se roteste “in hopuri”, la viraje;

  •  volanul se roteste foarte greu, in mers;

  •  rotile se rotesc foarte greu, atunci cand masina sta pe loc.


 interior masina mercedes la volan 


 Asadar, acestea sunt raspunsurile la intrebarea “De ce merge greu servodirectia?”. Toate componentele acestui sistem, indiferent ca este vorba despre servodirectie electrica, servodirectie hidraulica sau servodirectie electro-hidraulica, sunt expuse problemelor in conditiile unei utilizari frecvente a autoturismului. 


 Sfaturi pentru protejarea sistemului de servodirectie


 Asadar, mecanismul de servodirectie face o diferenta majora in viata posesorilor de autoturisme, contribuind atat la sporirea nivelului de confort, cat si la cresterea sigurantei soferilor si a pasagerilor fiecarui automobil. Iata care sunt principalele sfaturi de intretinere a acestuia, pentru a se asigura sanatatea servodirectiei:


  •  foloseste lichid de servodirectie in conformitate cu ceea ce indica producatorul masinii tale. Exista mai multe tipuri de lichid, insa pentru fiecare model de autoturism este potrivit doar un anumit sortiment.


  •  asigura-te ca presiunea din anvelope este la nivel optim si ca este egala in toate cele patru cauciucuri.


  •  asigura-te ca respecti indicatiile producatorului autoturismului tau, cu privire la dimensiunile pe care trebuie sa le aiba anvelopele montate.


  •  daca ai masina cu servodirectie electrica (EPS), inlocuirea sistemului servo trebuie sa includa si montarea unei noi casete de directie.


  •  daca ai servo hidraulica, respecta indicatiile producatorului cu privire la reviziile periodice la care trebuie sa fie supus sistemul.


  •  deconecteaza bornele bateriei, inainte de a umbla la servodirectia electrica.


  •  verifica protectia de cauciuc din dotarea casetei de directie, daca nu stii pe unde curge lichid de servo, dar observi ca nivelul acestuia scade. 


  •  nu ignora nicio problema sau potentiala problema pe care o sesizezi si adreseaza-te imediat unui service auto. Nu este deloc placut sa iti dai seama, atunci cand circuli cu o viteza ridicata, ca iti este foarte greu sa controlezi directia masinii. 


 interior masina la volan opel 


 Asadar, acestea sunt cele mai importante informatii despre servodirectie, problemele sale si modul in care poti sal e preintampini. Pe E-Roti.ro gasesti si anvelope de calitate, intr-o gama variata de dimensiuni, astfel incat sa poti alege solutiile optime pentru masina ta. Investeste in pneuri calitative, intretine-le corespunzator si regleaza presiunea la valoarea potrivita, pentru o servodirectie care sa functioneze mereu la capacitate optima!


 Sursa foto: Unsplash.com

Autor: E-Roti.ro
Publicat 03/07/2023 08:01
Alte știri care te-ar putea interesa
Martori de bord Logan, Duster, Dokker si Sandero - ce martori de bord exista la masinile Dacia si care este semnificatia lor?
Masinile Dacia, fie ca vorbim despre Logan, Sandero, Duster sau Dokker, sunt sigure, rezistente si, mai important, implica un cost de intretinere foarte convenabil, comparativ cu cel pe care il presupun multe alte modele de autoturisme.
Indicele de sarcina al anvelopelor - ce reprezinta acesta si care este importanta lui
Indicele de sarcina reprezinta o masura a capacitatii de incarcare a unei anvelope si reprezinta cel mai mare nivel de incarcare pe care anvelopa il poate sustine in siguranta, la o presiune specificata.
Tractiune spate - informatii valoroase despre forta care pune in miscare autovehiculul
Termenul de „tractiune pe spate‟ se refera la un sistem de distributie care plaseaza propulsia rotativa doar pe rotile din spate.
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo