Frana de motor - definitie, roluri si informatii utile despre cum influenteaza anvelopele - E-roti.ro

Frana de motor - definitie, roluri si informatii utile despre cum influenteaza anvelopele

 interior fata mercedes, poza wide

 Imagine de Samuele Errico Piccarini pe Unsplash.com


 Frana de picior si cea de mana sunt doua dintre variantele de frana disponibile pe un autoturism. Soferii au la dispozitie, insa, si un alt instrument cu rol deosebit de important in reducerea vitezei. Este vorba despre frana de motor. Aceasta functie foloseste motorul vehiculului pentru a reduce viteza, oferind o multime de beneficii importante. 


 Frana de motor are functii multiple, avand impact la nivelul confortului soferului si pasagerilor, dar si in ceea ce priveste siguranta la bord. Totodata, ea influenteaza si longevitatea pneurilor auto. In acest articol, vei descoperi ce este frana de motor, care sunt toate rolurile sale si cum se activeaza in diverse situatii.


 Cuprins


  1.  Ce este frana de motor, ce roluri are si alte informatii utile

  2.  Frana de motor la cutie automata - diferente fata de cutia manuala + diesel vs. benzina

  3.  Frana de motor si impactul asupra duratei de viata a anvelopelor - informatii utile

 1. Ce este frana de motor, ce roluri are si alte informatii utile


 Cunoscuta si ca franare regenerativa, frana de motor este o tehnica de incetinire a masinii, prin folosirea motorului in locul franelor traditionale. Frana de motor functioneaza prin reducerea fluxului de aer catre motor, creandu-se o compresie care opune rezistenta fata de rotatia rotilor. 


 Principiul de functionare


 Pentru a intelege simplu utilitatea franei de motor, este important sa stii cum se activeaza si cum functioneaza aceasta. La ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie, clapeta de admisie a motorului se inchide, ceea ce opreste fluxul de aer. Acest lucru creeaza un vid partial in interiorul cilindrilor, generand o rezistenta la rotatia motoarelor.


 Rezistenta se transmite catre roti, prin transmisie, ceea ce determina incetinirea masinii. Efectul de franare este mai pronuntat la turatii mai mari ale motorului si la trepte de viteza inferioare. 


 Despre frana de motor si rolurile sale


 Principala functie a franei de motor este sa incetineasca vehiculul. Ea este o modalitate eficienta de a reduce viteza masinii, indeosebi in intersectii sau in coborasuri. Folosirea franei de motor contribuie la mentinerea controlului masinii si la reducerea uzurii franelor principale. 


 Un al doilea rol al franei de motor este cresterea sigurantei. Pe carosabilul umed sau alunecos, frana de motor poate fi un instrument excelent in vederea mentinerii tractiunii si evitarii derapajelor. De asemenea, frana de motor poate fi utila in situatii de urgenta, cand franele clasice ar putea ceda.


 Frana de motor contribuie si la economii de combustibil. Spre deosebire de frana de serviciu, ea nu consuma combustibil suplimentar. In conditii de trafic urban, frana de motor poate oferi scaderi importante ale consumului.


 In fine, un alt rol este cel de mentinere a turatiei motorului. La coborasuri lungi, frana de motor poate fi folosita pentru a pastra turatia motorului in limite normale, prevenind uzura in exces si supraincalzirea.

 Frana de motor si frana de serviciu - comparatie aprofundata

 Frana de serviciu, denumita si frana principala sau frana de picior, este un sistem de franare esential pentru controlul masinii si pentru siguranta rutiera. Ea functioneaza diferit de frana de motor, insa ambele vin cu avantaje si dezavantaje importante.

 Functionare

  •  Frana de serviciu - este actionata de piciorul soferului, prin intermediul pedalei de frana. Ea foloseste forta hidraulica sau pneumatica pentru a comprima placutele de frana pe discurile de frana, generand o frecare prin care rotile sunt incetinite sau oprite.


  •  Frana de motor - functioneaza prin reducerea fluxului de aer catre motor, iar compresia se opune rotatiei rotilor.

 Asemanari si deosebiri

 Atat frana de motor, cat si frana de serviciu contribuie la incetinirea sau la oprirea masinii. De asemenea, ambele pot fi folosite pentru a mentine distanta sigura fata de vehiculele din fata si pot fi foarte utile in coborasuri pentru a controla viteza masinii.

 Mecanismul de functionare este diferit, pentru ca frana de serviciu actioneaza mecanic asupra rotilor, in vreme ce frana de motor apeleaza la motorul masinii. Totodata, frana de serviciu consuma energie, in timp ce frana de motor este economica. In cazul masinilor electrice, ea poate chiar sa genereze energie. 

 In ceea ce priveste uzura, frana de serviciu provoaca uzura placutelor si discurilor de frana. In acelasi timp, frana de motor nu are un impact direct asupra componentelor sistemului de franare.

 Avantaje si dezavantaje

 Frana de serviciu are ca avantaje oprirea rapida si controlata in orice situatie, eficienta ridicata in conditi de drum variabile si faptul ca poate sa opreasca masina complet. In acelasi timp, ea consuma energie, poate sa supraincalzeasca franele la utilizare excesiva si nu prezinta eficienta sporita pe carosabil umed sau alunecos.

 Frana de motor ofera beneficii precum reducerea nivelului de uzura a franelor, economiile de combustibil si controlul bun al vitezei in coborasuri. Ca dezavantaje, ea nu este la fel de puternica precum frana de serviciu, nu poate opri masina complet si nu este la fel de eficienta pe drumuri plane. 

 lateral masina neagra bmw, sofer in camasa alba

 Sursa foto: shutterstock.com

 Atat frana de motor, cat si frana de serviciu sunt foarte importante pentru autoturisme si pentru siguranta rutiera. Trebuie ca soferii sa stie cum sa le combine si cum sa foloseasca frana de motor pas cu pas. 

 2. Frana de motor la cutie automata - diferente fata de cutia manuala + diesel vs. benzina

 In continuare, vei putea sa afli cum actioneaza frana de motor la diesel si la motoarele pe benzina.  

 Cum se face frana de motor la cutie automata vs frana de motor la cutie manuala

 La cutia manuala , frana de motor se activeaza in mod simplu, prin ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie si retrogradarea treptata a vitezelor. Se recomanda retrogradarea treptata a vitezelor, pentru a evita supraturarea motorului. 

 In ceea ce priveste cum se pune frana de motor la cutie manuala, trebuie subliniat ca aceasta nu se recomanda la viteze mari. De asemenea, frana de motor se poate combina cu frana de picior pentru o incetinire mai sigura si mai eficienta.

 turometru lumini alb-albastre

 Imagine de Chris Liverani pe Unsplash.com

 La cutia automata , activarea franei de motor nu este la fel de intuitiva. Unele modele permit selectarea manuala a treptelor de viteze, oferind soferilor controlul necesar pentru a retrograda vitezele si pentru a creste franarea motorului.

 Alte modele au un mod special de franare de motor, activat prin intermediul unui buton. In mod similar cutiei manuale, frana de motor la o cutie automata functioneaza prin cresterea turatiei motorului si compresia aerului in cilindri.

 Totusi, gradul de franare este controlat electronic de catre sistemul de gestiune a motorului, ceea ce face ca experienta sa fie mai lina. Daca ai o masina cu cutie automata si nu stii cum se pune frana de motor, consulta manualul de utilizare aferent masinii si afla specificatiile pentru modelul tau. 

 Atat la cutia manuala, cat si la cea automata, frana de motor este un instrument foarte util, atat timp cat este folosit asa cum se cuvine. In cazul cutiei automate, trebuie sa te asiguri ca stii cum se activeaza frana in functie de modelul auto pe care il detii. Este imperios necesar sa o folosesti doar atunci cand stii exact care este frana de motor specifica masinii tale. 

 Ce inseamna frana de motor la benzina si diesel

 Atat la masinile pe benzina, cat si la cele diesel, frana de motor utilizeaza propulsorul pentru a reduce viteza vehiculului. Cu toate acestea, modul de activare si functionare a franei de motor difera usor intre cele doua tipuri de motoare.

 Benzina -  la masinile pe benzina, frana de motor se activeaza automat prin ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie. In acest moment, clapeta de admisie se inchide, oprind fluxul de aer catre motor. 

 Propulsorul creeaza un vid partial in cilindri, generand o rezistenta la rotatie care incetineste vehiculul. Efectul este mai pronuntat la turatii mai mari ale motorului si la trepte de viteza inferioare.

 Diesel:  La motoarele diesel, frana de motor este activata prin retrogradarea vitezelor si mentinerea turatiei motorului la un nivel moderat. 

 Spre deosebire de motoarele pe benzina, dieselurile nu au clapeta de admisie, deci franarea se realizeaza prin compresia aerului din interiorul cilindrilor.

 Functionarea franei de motor

 Frana de motor la motoarele pe benzina este mai putin puternica decat la cele diesel, datorita compresiei mai scazute a aerului. Motoarele diesel au o compresie mai mare a aerului, generand o franare de motor mai puternica

 3.Frana de motor si impactul asupra duratei de viata a anvelopelor - informatii utile

 Ceea ce inseamna frana de motor consta in mult mai mult decat un simplu mecanism prin care viteza masinii poate fi redusa in diverse conditii de drum. Frana de motor este si o modalitate prin care pot fi protejate cauciucurile auto. Indiferent ca este vorba despre   anvelope de vara ,   anvelope de iarna  sau   anvelope all season , cauciucurile pot fi mai longevive daca soferul stie ce e frana de motor si cand se foloseste aceasta.

 Prin diminuarea solicitarii la franare si mentinerea controlului vitezei, frana de motor contribuie in mod semnificativ la reducerea uzurii anvelopelor, asigurand economii pe termen lung. Acest mecanism care e frana de motor preia o parte din forta de decelerare, reducand nevoia de a folosi frana de picior.

 vulcanizator cu o anvelopa michelin de masina

 Imagine de Enis Yavuz pe Unsplash.com

 Uzura placutelor de frana si a discurilor scade, fiind redusa si uzura anvelopelor cauzata de frecarea intensa. De asemenea, frana de motor permite o coborare controlata a pantelor, prevenind accelerarea necontrolata si necesitatea de a frana brusc ulterior. Franarea brusca este un factor major de uzura a anvelopelor, mai ales pe suprafetele uscate.

 Situatii recomandate pentru utilizarea franei de motor

 Atat pentru protejarea anvelopelor auto, cat si din motive ce tin de siguranta si stabilitatea masinilor, frana de motor este recomandata in diverse situatii specifice. Iata-le pe cele mai comune, in care trebuie sa stii si tu cum sa o folosesti pentru a evita pericolele si pentru a-ti asigura o experienta de sofat mai confortabila:


  1.  Traficul urban - in aglomeratia urbana, unde se circula cu viteza redusa si sunt necesare opriri dese, frana de motor poate fi folosita pentru a pastra o viteza constanta, reducand nevoia franarilor frecvente. Acest lucru contribuie la economii de combustibil si la un condus mai lejer.


  1.  Aproape de intersectii - la abordarea intersectiilor, frana de motor poate fi folosita pentru a incetini masina in mod treptat, reducand riscul de franare brusca si de derapare. 


  1.  Pe drumuri alunecoase - se spune ca frana de motor este foarte utila in conditii de iarna, iar acest lucru nu este deloc un mit. Asta deoarece pe carosabilul acoperit cu zapada, ea va ajuta foarte mult la incetinirea masinii in mod controlat, reducand riscul de pierdere a controlului din cauza franarii bruste. Acelasi lucru este valabil si pe carosabilul umed.


  1.  In coborari - asa cum ai aflat si anterior, frana de motor se foloseste foarte des de catre soferii experimentati la coborarea pantelor abrupte sau lungi. Ea permite controlul vitezei fara a suprasolicita frana de picior, ceea ce prelungeste durata de viata a sistemului clasic de franare, precum si a anvelopelor. 


 Ponturi pentru a profita la maximum de frana de motor


 Pentru a putea sa te bucuri pe deplin de avantajele pe care le ofera frana de motor, este foarte important sa stii ca fiecare vehicul are propriul mod de functionare a franei de motor. Daca ai o masina noua, pe care inca nu o cunosti foarte bine, alege sa mergi intr-o calatorie pe un drum cat mai drept si liber, pentru a testa frana de motor.


 Verifica reactiile masinii tale la decelerare si la folosirea franei de motor, astfel incat sa ajungi sa o poti folosi eficient si in situatii in care chiar este necesara utilizarea sa. De asemenea, adapteaza conduita la conditiile de drum. Pe carosabilul umed sau alunecos, evita frana de picior aplicata in mod brusc. Totodata, si decelerarea brusca pentru activarea franei de motor poate fi periculoasa.


 masina suv mazda pe drum iarna pe zapada

 Imagine de Clay Banks pe Unsplash.com


 In cazul in care te intrebi daca frana de motor dauneaza, trebuie sa stii ca raspunsul este nu. In general, frana de motor ofera exclusiv beneficii, atunci cand este utilizata corect. Singurul scenariu in care frana de motor poate sa creeze probleme este cel in care ea este folosita atunci cand s-ar impune mai degraba utilizarea franei de picior. 


 In concluzie, acestea sunt caracteristicile esentiale ale franei de motor si detaliile pe care trebuie sa le stii despre cum faci frana de motor, precum si ce principiu de functionare are frana de motor la masina automata si la cutia manuala. Totodata, frana de motor te ajuta sa prelungesti durata de viata a anvelopelor. Alege cauciucuri de calitate, de pe E-Roti.ro si foloseste frana de motor pentru a te bucura de ele pentru cat mai mult timp!

Autor: E-Roti.ro
Publicat 22/07 06:23
Alte știri care te-ar putea interesa
Explozia cauciucului - De ce se intampla si cum se abordeaza problema
Este important ca orice sofer sa cunoasca principalele cauze ale exploziei anvelopelor, cum se manifesta in cazul in care are loc si care sunt masurile ce trebuie luate pentru evitarea unui accident cu urmari grave
Vulcanizarea cauciucului - ce este, ce roluri are si ce tipuri de defecte pot fi remediate
Vulcanizarea anvelopelor este un proces esential in industria auto. Scopul procesului de vulcanizare este acela de a repara si de a intari anvelopele deteriorate
Profil anvelope. Ce semnifica si de ce se face o masurare profil anvelope
Printre cele mai importante componente ale masinii tale se regasesc si cele patru piese care pun in miscare autoturismul, in mod concret: rotile. Iar pentru ca rotile sa functioneze la capacitate optima, trebuie ca ele sa fie “imbracate” in pneuri de calitate.
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo