Nivelul de zgomot al anvelopelor - de ce apare acesta si ce trebuie sa faci? - E-roti.ro

Nivelul de zgomot al anvelopelor - de ce apare acesta si ce trebuie sa faci?

masina neagra pe drum in padure


Zgomotul anvelopelor si confortul general reprezinta unele dintre performantele cheie pentru multi soferi. De ce este atat de important? Ei bine, acest articol iti va raspunde la intrebari. Vei afla de unde provine volumul excesiv de anvelope, de ce huruie si ce pneuri sa cumperi pentru a calatori confortabil.


Cuprins:

1. Generalitati despre indicele de zgomot al anvelopelor 

2. Care sunt sursele zgomotelor din anvelope?


1. Generalitati despre indicele de zgomot al anvelopelor

doata masina din profil

Zgomotul trebuie inteles ca un nivel de sunet care provoaca senzatii de ascultare neplacute sau chiar deranjeaza soferul, pasagerii si mediul inconjurator. Sunetul este reprezentat de vibratii care se propaga prin aer sub forma de unde sonore. Sursa de vibratie poate fi un obiect solid (in acest caz o anvelopa), care stimuleaza aerul sa vibreze, creand unde de presiune in jurul acestuia. Practic, cu cat sursa tremura mai mult, cu atat genereaza mai mult zgomot. In intervalul de viteza de la 50 la 120 km/h, anvelopele, precum anvelopele de iarna, sunt principala sursa de zgomot emisa de o masina in miscare. Zgomotul poate fi o pacoste nu numai pentru soferul masinii, ci si pentru mediu. 


Zgomotul din trafic a devenit o problema majora de mediu, motiv pentru care nivelul acestuia este descris pe etichetele anvelopelor. Zgomotul poate fi redus prin utilizarea unor suprafete moderne, care micsoreaza nivelul acestuia cu pana la 7-10 dB(A). Din pacate, sunt - in medie - de 2,5 ori mai scumpe decat cele obisnuite. 


Zgomotul ar trebui redus prin limitarea vitezei pe autostrazile din apropierea zonelor locuite de oameni. Utilizatorul masinii poate avea, de asemenea, un impact asupra reducerii zgomotului din trafic. Exista doua moduri de a face acest lucru:


  • avand grija de eficienta sistemului de evacuare;

  • folosind anvelope silentioase (o masina care ruleaza cu anvelope mai silentioase emite de pana la trei ori mai putin zgomot decat aceeasi masina cu anvelope obisnuite).


2. Care sunt sursele zgomotelor din anvelope?

profil anvelope masina

Fiecare set de anvelope, precum anvelopele all season, au proprii decibeli si propria frecventa, adica cea in care tremura cel mai mult. Problema apare atunci cand aceasta frecventa este apropiata de frecventa de excitatie (rezultata, de exemplu, din rugozitatea drumului). Apoi cauciucurile care fac zgomot, in loc sa- absoarba vibratiile, le intaresc. O problema si mai mare este atunci cand aceasta frecventa este apropiata de una dintre frecventele proprii ale masinii. Acesta poate fi motivul pentru care un model de anvelopa este considerat de unii soferi ca fiind silentios, iar de altii - zgomotos. Figurat vorbind, este important ce (masina), dupa care (rugozitatea drumului, frecventa defectelor transversale in carosabil etc.) si pe ce (anvelopa) conduci. In multe cazuri, zgomotul anvelopei se datoreaza si erorilor, neajunsurilor sau deciziilor constiente ale producatorilor (pentru a creste alte performante, mai importante – de exemplu, aderenta). In acest moment, este de remarcat cat de importanta este cooperarea producatorilor de anvelope si a constructorilor de drumuri pentru confortul soferului.



In timpul deplasarii masinii, exista o interactiune constanta intre roata si sol. Atunci cand ea devine deranjanta, majoritatea soferilor se intreaba „de ce huruie cauciucurile?”. Ei bine, anvelopa se roteste, sufera o deformare constanta, iar blocurile sale de rulare lovesc solul. Principalele fenomene generatoare de zgomot pot fi:


  • impactul blocurilor de rulare la atingerea suprafetei drumului;

  • compresia aerului in canelurile benzii de rulare, care este asociata cu două efecte -  rezonanta aerului in reteaua canelurilor benzii de rulare (inclusiv turbulenta in locurile in care se intalnesc canelurile), vibratiile aerului eliberat din spatele anvelopei, turbulenta fluxului de aer intre roata si arcul rotii;

  • vibratii in timpul contactului si expansiunii blocurilor de rulare la parasirea suprafetei de contact;

  • presiune prea scazuta in anvelope.


Zgomotul anvelopelor - cum ar fi cel produs de anvelopele de vara - este un fenomen foarte neplacut, care poate indeparta placerea oricarei calatorii. Atunci cand acest tip de sunet iese de sub anvelope, este mai bine sa nu-l subestimezi si sa incerci sa stabilesti cauza lui. In acest caz, este foarte probabil ca anvelopele sa fi fost afectate, ceea ce merita verificat la un service. In timpul functionarii, banda de rulare cu abraziune neuniforma poate fi o sursa de zgomote neplacute, comparabile cu uzura extrema a rulmentului. Daca anvelopele scot zgomote dupa inlocuire, atunci trebuie verificata corectitudinea instalarii lor.


Zgomotul generat de anvelope in timpul conducerii poate indica deteriorarea rulmentilor. Caracteristica sonora a acestei defectiuni ar trebui sa ofere soferului un semnal clar ca acolo se afla o deficienta. Aceasta este insotita de zumzet, care apare la cresterea vitezei, precum si la intrarea intr-o curba. Este bine sa nu subestimezi astfel de simptome si sa consulti parerea unui specialist.



Astfel, principalul factor care provoaca zgomotul in anvelope este reprezentat de blocurile de rulare, care lovesc suprafata si se despart de aceasta. Foarte important este si aerul care se acumuleaza si rezoneaza in santurile dintre blocuri. Anvelopa, in sine, actioneaza ca o cutie de rezonanta, care intensifica sunetele, iar aerul care se acumuleaza in canelurile sale amplifica si mai mult acest fenomen. 


Sursa foto: unsplash.com 

Autor: E-Roti.ro
Publicat 29/11/2022 09:13
Alte știri care te-ar putea interesa
Talon anvelopa – secretul din spatele performantei optime a oricarui vehicul
Acest tip de talon reprezinta partea inferioara a anvelopei care face contact direct cu janta rotii, asigurand fixarea ferma a anvelopei si contribuind astfel la stabilitatea si durabilitatea acesteia.
Profilul anvelopelor de iarna - Importanta acestuia pentru siguranta in timpul deplasarii
Profilul anvelopei este alcatuit din mai multe elemente precum: striatii, flancuri si blocuri, dar si martorul de uzura. Denumita si banda de rulare, profilul unei anvelope este partea cauciucului care face contact cu solul in momentul deplasarii si ofera masinii stabilitatea necesare pe carosabil.
Azot in roti sau aer clasic - care este cea mai benefica procedura
Stiai ca este posibil sa umfli anvelopele cu azot in loc de aer? Un numar tot mai mare de dealeri de anvelope si garaje ofera aceasta optiune si devine din ce in ce mai populara in randul pasionatilor de sofat.
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo