Deplasarea cu masina este o forma foarte populara de transport, iar motivele pentru care oamenii aleg sa se deplaseze cu un autoturism sunt multiple. Masinile garanteaza deplasarea in conditii de rapiditate si siguranta, mai ales daca se respecta cateva reguli importante. Printre acestea, se regaseste si regula care spune ca trebuie sa ai mereu in masina o roata de rezerva. Aceasta se foloseste in situatii de urgenta si are cateva particularitati care o fac deosebit de importanta.
Pentru a putea sa folosesti corect aceasta roata, este important sa stii ce implica procesul de montare a rotii de rezerva, cat poti circula cu roata de rezerva, dar si ce tipuri de roti de rezerva exista. In acest articol, ai posibilitatea sa gasesti raspunsuri pentru toate intrebarile pe care le-ai putea avea legat de acest subiect. Iata ce trebuie sa stii despre roata de rezerva si modalitatile corecte de utilizare a ei.
Cuprins
Roata de rezerva reprezinta o componenta esentiala din dotarea majoritatii modelelor de masini. Ea ajuta la inlocuirea rotii avariate in cazul unei pene sau a altui tip de defectiune. Esential despre roata de rezerva este ca aceasta reprezinta o roata suplimentara, cu dimensiuni mai mici decat cele are rotilor de baza din componenta unei masini. Ea poate sa inlocuiasca temporar oricare dintre cele patru roti ale autoturismului, cu scopul de a permite continuarea calatoriei in conditii de siguranta.
Roata de rezerva este proiectata pentru a putea fi utilizata in mai multe situatii de criza, insa este construita cu scopul de a fi utilizata temporar. Nu prezinta aceleasi caracteristici de performanta precum cele obisnuite, astfel ca este important sa stii cat poti sa mergi cu roata de rezerva, cum se monteaza roata de rezerva, care sunt avantajele rotii de rezerva si dezavantajele sale.
In ce situatii se foloseste roata de rezerva?
Importanta rotii de rezerva este dovedita, in mod clar, prin intermediul situatiilor in care aceasta se foloseste. Este vorba despre situatii critice, in care masina nu ar putea sa se mai deplaseze. Iata cand este necesara roata de rezerva:
Exista o pana de cauciuc - fie ca vorbim despre anvelope de iarna sau anvelope de vara , cauciucurile prezinta vulnerabilitati in fata penelor. Punctiile sau gaurile aparute la nivelul cauciucului pot face imposibila continuarea calatoriei, daca nu se inlocuieste roata afectata.
Acelasi lucru este valabil si in cazul unor anvelope all season , precum cele disponibile in oferta E-Roti.ro. Astfel, singura masura prin care se poate remedia problema este montarea rotii de rezerva si finalizarea cursei. Ulterior, roata obisnuita trebuie reparata sau inlocuita cu una noua, care va fi instalata in locul celei de rezerva.
Defectiuni ale rotilor - nu doar anvelopele unei roti, ci si jantele pot sa sufere defectiuni importante. In acest caz, montarea rotii de rezerva este importanta, deoarece permite soferului sa deplaseze masina catre un loc sigur, unde poate sa beneficieze de asistenta tehnica necesara.
Situatii de urgenta - accidentele, avariile aparute la circularea in zone izolate sau alte incidente din aceasta categorie pot fi remediate in mod temporar cu ajutorul rotii de rezerva.
Calatoriile lungi - daca ai de realizat calatorii lungi si iti dai seama ca una dintre roti prezinta vulnerabilitati si exista riscul aparitiei unei pene, instalarea rotii de rezerva poate fi o solutie de precautie buna.
Diferentele dintre roata de rezerva si rotile obisnuite
Desi importanta rotii de rezerva este incontestabila, in situatiile prezentate anterior, exista diferente semnificative intre aceasta si rotile obisnuite. Iata care sunt principalele elemente care fac diferenta dintre o roata de rezerva si o roata traditionala:
Dimensiunile - roata de rezerva are un diametru mai mic, de regula, dar si o latime mai mica decat rotile principale ale unei masini. Astfel, ea poate sa fie stocata mai usor in spatiul dedicat.
Design si materiale - roata de rezerva este produsa, in general, din materiale mai putin costisitoare decat rotile principale, pentru ca greutatea si costurile sa fie mai mici. Totodata, design-ul sau este unul simplificat.
Performante - roata de rezerva este destinata unei utilizari temporare. Ea nu are aceeasi durabilitate si nu garanteaza performantele oferite de rotile obisnuite. De regula, vorbim despre limitari la nivel de distanta si de viteza maxima, insa urmeaza sa afli mai multe detalii despre aceste aspecte.
Utilizare temporara - roata de rezerva se foloseste pe parcursul unei perioade scurte de timp, conform indicatiilor producatorilor de autoturisme. Ea nu este, in niciun caz, o alternativa permanenta la rotile obisnuite.
Cat si cum se merge cu roata de rezerva?
Este esential sa retii ca roata de rezerva are ca unic rol acela de a te ajuta sa finalizezi o calatorie. Ea si-l poate indeplini daca se afla in stare buna, din punct de vedere al calitatii pneului si al presiunii din acesta. Este recomandat sa o verifici, din cand in cand, pentru a te asigura ca poate fi folosita in conditii de siguranta. Totodata, nu uita ca ea nu se poate folosi pe termen lung. Iata cat poti circula cu ea si ce factori trebuie sa iei in considerare:
Limita de viteza - majoritatea producatorilor recomanda limita de viteza pentru roata de rezerva, iar valoarea acesteia este, in general, in jurul valorii de 80 km/h. La viteze mai mari, roata de rezerva nu poate garanta performantele si siguranta pe care le ofera rotile obisnuite.
Distanta parcursa - roata de rezerva permite conducerea, in general, pe distante de 100-150 de kilometri. In caz de urgenta, poti mari distanta de deplasare, scazand insa viteza, odata ce distanta maxima recomandata a fost depasita.
Verifica presiunea - este de preferat sa poti verifica presiunea din roata de rezerva inainte de a porni la drum cu ea. Acest lucru poate fi facut prin testul ochiului. Daca roata este lasata, nu este o idee buna sa pleci la drum cu ea. Pentru a evita astfel de situatii, verifica periodic starea rotii de rezerva si repar-o sau inlocuieste-o, daca observi ca prezinta defectiuni.
Tine cont de stabilitate si siguranta - roata de rezerva are dimensiuni mai mici decat cea obisnuita si ofera performante reduse, astfel ca masina ar putea sa fie mai dificil de manevrat si stabilizat in viraje. Condu cu atentie deosebita, evita sa te aventurezi in depasiri si ia curbele cu viteza cat mai scazuta, pentru siguranta ta si a celor din jur.
Mergi imediat la service - chiar daca observi ca iti faci treaba bine cu roata de rezerva, nu astepta prea mult pana sa te deplasezi la service. Mergi cat mai rapid pentru remedierea problemei initiale, pentru ca masina ta sa se poata deplasa din nou in cele mai bune conditii.
Indiferent de marca auto , pentru orice masina ar putea fi necesara montarea rotii de rezerva, la un moment dat. Astfel, daca esti posesor de autoturism, este necesar sa stii cum se pune roata de rezerva, pentru a avea certitudinea ca poti iesi cu bine din incurcatura, daca te confrunti cu o pana sau cu daune la nivelul jantelor.
Orice sofer trebuie sa deprinda abilitatea de a monta o roata de rezerva, iar recomandarea noastra este sa exersezi acasa, daca ai posibilitatea, schimbarea rotii, in compania unui sofer care deja stapaneste aceasta “arta”. In acest mod, vei putea sa actionezi rapid si eficient, la nevoie, astfel incat sa nu ramai blocat pe drum si sa nu mai poti ajunge la destinatie, in situatii de criza. Iata ce trebuie sa faci, pentru a monta corect roata de rezerva:
Asigura-te ca masina este intr-un loc sigur - autoturismul ar trebui sa fie intr-o parcare sau pe acostament, pentru diminuarea riscurilor de accident si pentru ca tu sa poti lucra intr-un mediu stabil.
Asigura masina - trage frana la masina si asigura-te ca bagi in viteza potrivita, astfel incat sa se evite miscarea accidentala a autoturismului pe parcursul inlocuirii rotii.
Scoate echipamentul necesar - din kitul de montare a rotii de rezerva fac parte: roata in sine, cricul si cheile necesare. Trebuie sa te asiguri mereu ca ai toate aceste elemente in masina, cand pleci la drum.
Gaseste punctul de ridicare - acesta este locul in care se plaseaza cricul. De regula, este situat sub pragul masinii sau sub panoul lateral al caroseriei. Este esential sa il gasesti si sa plasezi corect cricul, pentru a preveni daunele accidentale asupra masinii.
Ridica masina - cu ajutorul cricului, ridica masina suficient de sus pentru ca roata sa nu mai fie in contact cu solul, pentru a putea fi eliberata. Cricul trebuie sa fie foarte bine fixat, inainte de a face aceasta manevra.
Slabeste piulitele - piulitele rotii trebuie desfacute usor, insa nu trebuie sa le scoti complet in aceasta faza.
Indeparteaza roata - cu piulitele desfacute pe jumatate, misca roata defecta usor. Desfa, apoi, piulitele complet si scoate si roata, ulterior. Asigura-te ca o tii ferm cu ambele brate, pentru a evita caderea ei.
Monteaza roata de rezerva - plaseaza roata de rezerva pe axul rotii, iar apoi insurubeaza piulitele manual, cat de mult poti.
Strange piulitele cu cheia - cu ajutorul cheii, strange piulitele bine, dar nu la maximum.
Coboara masina - actioneaza din nou cricul, pentru a cobori masina pana cand roata de rezerva atinge solul. Nu inchide complet cricul, deocamdata.
Strange piulitele - cu rotile pe sol, strange foarte bine piulitele rotii de rezerva, in cruce, in sensul acelor de ceasornic.
Coboara cricul complet - dupa ce ai strans bine piulitele, coboara cricul complet si asigura-te ca masina este stabila pe sol.
Strange complet piulitele - odata scos cricul, verifica piulitele cu cheia si asgiura-te ca sunt stranse complet.
Acestia sunt pasii completi care te ajuta sa stii cum se inlocuieste roata cu rezerva. Odata finalizati, iti poti continua drumul pana cand ajungi la destinatie. Ulterior, trebuie sa prioritizezi deplasarea la service-ul auto, pentru remedierea problemelor rotii principale sau pentru inlocuirea ei. Nu uita ca o roata de rezerva este o solutie temporara!
Roata de rezerva vs kit de pana
Exista si o alternativa pentru roata de rezerva. Este vorba despre kitul de pana. Ambele variante sunt optiuni care ajuta soferii sa faca fata situatiilor neprevazute legate de roti, pe parcursul curselor desfasurate cu masina. Fie ca alegi sa folosesti roata de rezerva sau kit de pana, rezultatul ar trebui sa fie acelasi, respectiv finalizarea curselor in conditii de siguranta. In acelasi timp, exista o dezbatere roata de rezerva vs kit de pana, iar diferentele nu pot fi ignorate.
Roata de rezerva necesita instalare manuala, in baza unui proces desfasurat pe mai multi pasi. Ea poate fi considerata solutia deja traditionala de inlocuire a unei roti defecte, in situatii critice. Avantajele rotii de rezerva sunt garantia faptului ca aceasta este pregatita sa faca fata curselor imediat dupa montare, iar instalarea ei se face intr-o maniera simpla. Roata de rezerva este robusta si sigura.
De cealalta parte, kit-ul de pana este alternativa moderna la roata traditionala. El contine un agent de etansare, precum si un compresor de aer. Daca se produce o punctie la nivelul anvelopei, agentul etanseaza gaura, iar compresorul umfla pneul la o presiune optima. Kiturile de pana sunt usoare si ocupa spatiu putin, insa necesita pricepere si atentie, pentru a putea sa rezolve cu brio punctiile.
Sunt avantaje la roata de rezerva, dar si kitul ofera beneficii precum caracterul sau compact si greutatea redusa. Pe de alta parte, el nu este eficient daca vorbim despre daune mari la nivelul pneului sau daca problema apare la nivelul jantei. Astfel, chiar daca ai un kit de pana in autoturism, tot este necesar sa ai cu tine roata de rezerva, atunci cand pleci la drum.
In concluzie, acestea sunt cele mai importante informatii pe care trebuie sa le stii despre roata de rezerva. Desi este produsa din materiale de calitate, care permit utilizarea sa la viteze de pana la 80 km/h si pe distante de pana la 100-150 de kilometri, rotile de rezerva nu trebuie sa fie utilizate in exces. In definitiv, titulatura de roata de rezerva este una sugestiva cu privire la ce inseamna si ce rol are roata de rezerva.
Sursa foto: Unsplash.com