Tractiune fata vs. spate vs. integrala - care este cea mai buna optiune pentru tine? - E-roti.ro

Tractiune fata vs. spate vs. integrala - care este cea mai buna optiune pentru tine?

sofer volan bord drum

Atunci cand vrei sa iti cumperi o masina, trebuie sa te gandesti la mai multe aspecte, astfel incat sa poti face cea mai buna alegere la final. Spre exemplu, una dintre cele mai comune intrebari pe care si le pun cei care doresc sa isi schimbe masina sau sa isi cumpere prima masina este legata de tipul de tractiune. Exista atat de multe discutii pe tema tractiune fata vs. spate, insa parerile sunt atat de impartite, incat te pot bulserva si mai tare.

Cu siguranta ai observat atunci cand ai cautat pareri despre tractiune fata sau spate ca exista si varianta de tractiune integrala. Ceea ce este posibil sa nu stii este faptul ca si la tractiunea integrala exista doua tipuri de sisteme diferite pe care ar trebui sa le cunosti foarte bine inainte de a face o alegere. Si pentru ca sunt atat de multe lucruri de povestit, am sintetizat in acest articol cele mai importante informatii despre tipurile de tractiune, astfel incat sa stii care varianta ti se potriveste cel mai bine.

Cuprins:

1. Tractiune fata vs. spate – avantaje si dezavantaje

2. Tractiune fata vs spate sau integrala?

 1. Tractiune fata vs. spate – avantaje si dezavantaje 

Tractiunea unei masini este o caracteristica mult mai importanta decat poate parea la o prima vedere, asa ca este indicat sa te informezi foarte bine inainte de a face alegerea finala. Majoritatea modelelor de masini de pe piata au echiparea standard cu tractiune pe fata, insa exista si modele cu tractiune pe spate sau integrala si nu sunt greu de gasit.

spite schimbator lant roata bicicleta pinioane frană pe disc

Pentru inceput, o sa vorbim despre tractiunea pe fata, cea mai comuna varianta pe care o vei intalni. Asa cum iti spuneam, majoritatea modelelor de masini sunt construite sa functioneze cu tractiune pe fata. Dar inainte sa incepem sa vorbim despre avantaje si dezavantaje, haide sa definim, mai intai, conceptul de tractiune pe fata pentru o mai buna intelegere a acestui sistem. La o masina cu tractiune pe fata, motorul „alimenteaza” cele doua roti din fata care tracteaza masina si ii adauga aderenta pe sosea. De asemenea, arborele de transmisie nu este prelungit pana in partea din spate a masinii, ceea ce se traduce prin mai mult spatiu pentru bancheta din spate si, implicit, pentru pasagerii care vor sta pe ea. In plus, o masina cu tractiune pe fata iti ofera si mai mult spatiu in portbagaj si, poate cel mai important lucru, un consum mult mai redus de combustibil la suta de kilometri.

Asa cum poate ti-ai putut da seama pana acum, exista destul de multe avantaje ale tractiunii pe fata. In primul rand, vorbim despre condus in siguranta, indiferent de stilul de condus sau de conditii. Apoi, putem enumera si pretul mai mic de achizitie in comparatie cu modelele de masini cu tractiune pe spate sau chiar integrala. Tractiunea pe fata este mult mai sigura, mai usor de condus si de controlat pe timp de iarna, atunci cand carosabilul este inghetat sau acoperit cu zapada. De ce? Pentru ca cea mai mare parte a greutatii se lasa pe rotile din fata, cele responsabile pentru pastrarea directiei de mers, asa ca masina nu va aluneca necontrolat si nici nu te va pune in situatii de risc. Mai mult decat atat, daca ai o masina cu tractiune pe fata, vei putea urca pana si cele mai abrupte pante acoperite cu gheata sau zapada. Daca te deplasezi intr-un ritm constant, poti face progrese uimitoare cu masina pe zapada. Un ultim avantaj despre care putem vorbi este reprezentat de consumul mult mai mic de combustibil, un factor foarte important cand preturile la combustibil fluctueaza.

bord masina volan șofer  oglindă retrovizoare

Urmeaza sa vorbim despre dezavantajele tractiunii pe fata. Chiar daca ti-am spus ca un astfel de sistem este extrem de sigur iarna, pe zapada sau gheata, sa stii ca exista si situatii in care rotile pot aluneca si, in acest fel, masina se poate bloca. Din acest motiv, iti recomandam sa iti achizitionezi un set de anvelope de iarna de calitate, cu ajutorul carora sa nu ajungi in situatii neplacute. Un alt dezavantaj pe care l-am putea mentiona este necesitatea inlocuirii mult mai dese a articulatiilor de viteza constanta (sau articulatii CV) in comparatie cu o masina cu tractiune pe spate. In cazul in care te intereseaza o masina cu tractiune pe fata si cu motor puternic, te sfatuim sa fii atent atunci cand o accelerezi foarte tare pentru ca rotile incep sa se invarta stanga-dreapta si, in acest fel, masina poate deveni foarte greu de controlat. Un ultim aspect de care ar trebui sa fii constient este faptul ca la masinile cu acest tip de sistem, anvelopele din fata au tendinta de a se deteriora mult mai repede, asa ca „tine-le din scurt” si schimba-le din timp ca sa nu ai parte de neplaceri.

Acum ca am terminat cu tractiunea pe fata, iti vom explica ce este tractiunea pe spate si ce avantaje si dezavantaje presupune un asemenea sistem. Fata de tractiunea pe fata, cea pe spate are rolul de a distribui mult mai uniform greutatea masinii, din partea din fata spre spate. In plus, spre deosebire de o masina cu tractiune pe fata, cu un model cu tractiune pe spate vei putea efectua virajele mult mai exacte. Din acest motiv, vei putea observa ca aproape toate modelele de masini de curse sau sport vor fi echipate cu tractiune pe spate, avand in vedere faptul ca acest sistem distribuie greutatea aproape in mod egal, ceea ce face ca masina sa fie mai usor de controlat, de manipulat si, in plus, ofera performante deosebite in timpul condusului.

Ca avantaje ale tractiunii pe spate, putem preciza o mai buna manevrabilitate, viraje foarte sigure pe carosabil uscat si un echilibru excelent atunci cand franezi. In cazul in care iti cumperi o masina cu tractiune pe spate, vei putea accelera fara probleme in linie dreapta pentru ca rotile nu se blocheaza, nici nu se invart stanga-dreapta. In cazul tractiunii pe spate, lista de dezavantaje este ceva mai lunga. Masinile cu un astfel de sistem nu sunt atat de sigure atunci cand conditiile meteo nu sunt cele mai placute si nici nu ofera performante atat de bune. Chiar daca ai functia de control al tractiunii, masina tot prezinta riscul sa alunece, mai ales daca afara ploua, ninge sau carosabilul este umed ori inghetat. Atunci cand afara ninge ori este depusa zapada pe carosabil si conduci cu o viteza peste medie, trebuie sa ai foarte mare grija, sa fii prudent si sa nu faci miscari bruste pentru a nu pierde controlul masinii.

Atunci cand vorbim despre tractiunea pe spate, trebuie sa intelegem faptul ca masina este impinsa si nu trasa, asa cum se intampla in cazul autoturismelor cu tractiune pe fata. Un alt dezavantaj al masinilor cu sistem de tractiune pe spate este pretul de achizitie mai ridicat. In plus, vei putea observa diferente si in ceea ce priveste consumul de combustibil, aceste masini nefiind eficiente din acest punct de vedere. Insa, cu toate acestea, sunt mai performante la condus.

volan șofer mașină bord

Cam acestea ar fi diferentele dintre tractiune spate vs. tractiune fata. In cazul in care ai adunat ceva experienta la volan, esti sigur pe tine si iti permite si bugetul, poti opta pentru o masina cu tractiune pe spate. Insa, daca esti incepator sau, pur si simplu, vrei o optiune mai sigura, orienteaza-te catre un model de masina cu tractiune pe fata.

 2. Tractiune fata vs spate sau integrala? 

Acum ca am stabilit diferentele dintre tractiune fata vs. tractiune spate, a venit timpul sa aflam ce este tractiunea integrala. Aici treuie sa fii atent la un aspect: sistemul poate fi activ sau permanent. In cazul in care esti interesat de o masina cu tractiune integrala permanenta, atunci trebuie sa stii faptul ca aceste modele nu pot functiona in modul de tractiune pe doua roti, in timp ce modelele cu sistem activ sunt echipate cu software-uri si senzori mai performanti prin care poti profita la maximum de tractiunea masinii.

Tractiunea integrala permanenta inseamna ca nu poti scimba sistemul la modul cu tractiune pe doua roti daca iti doresti. Ca avantaje, putem preciza puterea mai mare, dar si optiunile pentru teren accidentat, excelente pentru pasionatii de off-road. Pe lista de dezavantaje avem riscul de a deteriora transmisia si imposibilitatea de a imbunatati performanta de conducere a masinii pe zapada. De asemenea, este unul dintre cele mai scumpe sisteme, asa ca vei avea nevoie de un buget mai mare in cazul in care iti doresti o masina cu tractiune integrala.

volan șofer mașină bord scaune tetiere

Pe de alta parte, tractiunea integrala activa este, in fapt, un sistem computerizat. Acest lucru inseamna ca poti distribui puterea pe rotile din fata sau pe cele din spate, in functie de preferintele sau necesitatile pe care le ai. Exista si situatii in care sistemul poate ramane setat pe modul de tractiune pe spate ori pe fata si se poate schimba singur in momentul in care masina incepe sa patineze. Acest lucru este detectat automat, iar ca rezultat ai parte de tractiune pe toate cele patru roti ale masinii, pentru un plus de control si siguranta.

Avantajele tractiunii integrale active sunt importante, cum ar fi fiabilitatea ridicata si posibilitatea de a accelera masina fara sa iti fac probleme ca va aluneca sau ca vei pierde controlul. De asemenea, nu trebuie sa intervii in niciun fel pentru a schimba modul de tractiune, pentru ca acesta se schimba singur si automat in functie de conditiile de pe carosabil. Ai parte de siguranta indiferent de conditiile meteo sau de starea drumurilor pe care circuli. In plus, ai parte atat de control, cat si de aderenta inclusiv in panta sau in rampa, indiferent de starea carosabilului. Iar daca sistemul se defecteaza pentru o roata, toata treaba va fi facuta de celelalte trei roti, asa ca nu trebuie sa iti faci probleme.

Exista si dezavantaje ale acestui sistem, chiar daca lista de avantaje este destul de generoasa. Spre exemplu, o acceleratie integrala activa va pune mai multa presiune pe masina din cauza greutatii mai ridicate, ceea ce duce la o ingreunare a acceleratiei, dar si la un consum mai ridicat de combustibil la suta de kilometri. De asemenea, costul total de achizitie al unei masini de acest tip este mai ridicat, asa ca gandeste-te foarte bine la acest aspect inainte de a lua o decizie pentru ca si piesele sau consumabilele sunt mai scumpe. In final, o masina cu tractiune integrala activa nu va fi la fel de performanta in cazul in care te-ai gandit sa parcurgi cateva trasee de off-road.

drum mașină gri proiector far oglindă retrovizoare

Acum putem spune ca ai luat la cunostinta toate detaliile si ai la indemana toate informatiile despre tractiune spate vs. fata vs. integrala, ceea ce inseamna ca daca iti analizezi foarte bine nevoile si bugetul, vei sti care este cea mai potrivita alegere pentru tine. Iti recomandam sa iei in considerare si „vechimea” ta ca sofer pentru ca, in definitiv, siguranta trebuie sa fie intotdeauna pe primul loc. Daca esti posesor de permis de putin timp, cu siguranta nu vei avea nevoie de tractiune pe spate ori de tractiune integrala permanenta, pentru ca aceste modele de masini sunt mult mai puternice si mai dificil de controlat, din acest motiv fiind recomandate doar soferilor care au adunat ceva experienta la volan, astfel incat sa nu se supuna singuri pericolelor de accidente.

Pe blogul nostru vei gasi mai multe articole utile care te vor ajuta sa iti cunosti mai bine masina, sa stii care este modelul potrivit de cauciucuri, indiferent ca vorbim despre anvelope de vara, de iarna sau all season, sa cunosti consumabilele si sa stii cand este timpul sa le schimbi si multe alte sfaturi utile. De asemenea, in magazinul nostru online, e-roti.ro, vei gasi tot ce ai nevoie pentru masina ta.


Sursa foto: freepik.com

Autor: E-Roti.ro
Publicat 06/02/2023 09:05
Alte știri care te-ar putea interesa
Anvelopa tubeless: ce este, cum arata si la ce se foloseste acest tip de pneu
Anvelopele tubeless reprezinta o inovatie in industria pneurilor, eliminand necesitatea camerei de aer si oferind rezistenta sporita la punctii si scurgeri de aer
TPMS - ce inseamna, cate tipuri de senzori pentru monitorizarea presiunii rotilor exista si de ce este important TPMS?
In acest articol, vei putea afla in detaliu ce inseamna TPMS, variantele de senzori pentru monitorizarea presiunii rotilor existente pe piata si, mai important, de ce este importanta aceasta tehnologie de varf
Condusul pe pietris - sfaturi pentru condusul pe drum de tara si alte suprafete dificile
In cazul in care trebuie sa conduci masina in astfel de conditii, este necesar sa stii care sunt provocarile de care te poti lovi, dar si care sunt cele mai bune sfaturi pentru condusul pe nisip, pietris si alte drumuri dificile
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo