Termenul de „tractiune pe spate‟ se refera la un sistem de distributie care plaseaza propulsia rotativa doar pe rotile din spate. Astazi, optiunile disponibile pentru rotile motoare ale vehiculelor sunt atat de complexe si vaste incat poate deveni destul de confuz (mai ales pentru necunoscatori) cu privire la alegerile sale. De aceea, in articolul de azi dorim sa iti prezentam cele mai importante idei si informatii in ceea ce priveste masinile cu tractiune pe spate.
CUPRINS:
Printr-un arbore de transmisie puterea de la motor este transferata catre puntea din spate a autovehiculului ceea ce este definit in mecanica ca tractiune spate. Odata ce arborele de transmisie transfera puterea catre puntea din spate, aceasta, la randul lui o transmite la un set de viteze din spate care o redistribuie intre roti. In această configuratie de propulsie atat de complexa, rotile din spate ale vehiculului sunt responsabile pentru deplasarea acestuia, in timp ce rotile din fata se ocupa de directie.
Tractiunea pe rotile din spate este observata cel mai des pe vehiculele si camioane. In cazul camioanelor, procesul acesta ofera o tractiune sporita atunci cand este transportata o incarcatura grea. Acest impuls de tractiune ajuta la deplasarea incarcaturii si creste durabilitatea unor astfel de vehicule. In ceea ce priveste masinile de performanta, tractiunea din spate ofera puterea necesara pentru a gazdui motoare mai mari si, deci, cai putere crescuta.
Pana la sfarsitul secolului al XX-lea, tractiunea spate era cea mai comuna configuratie pentru orice tip de masina. Majoritatea vehiculelor care au tractiune pe spate au si un motor montat longitudinal in partea din fata a masinii. Unii producatori de autovehicule, plasează motorul in fata masinii si transmisia in spatele masinii, pentru a asigura o distributie mai echilibrata a greutatii. Această configuratie este adesea denumită cutie de viteze, deoarece transmisia și axa reprezinta o singura unitate.
Cand cumperi o masina, este extrem de important sa cunosti fiecare detaliu despre achizitia pe care vrei sa o faci si modul in care aceste detalii pot sau nu sa afecteze functionalitatea sa. Masinile ar trebui achizitionate pe baza unor argumente concrete care tin in principal de functionalitate, tinand cont de ceea ce ai tu nevoie, ca șoferul de la o masina, in ce zona locuiesti, ce tip de autovehicul iti doresti si multe altele.
Asadar, care sunt avantajele si dezavantajele tractiunii pe spate la masini?
Avantaje:
Echilibru
Unul dintre principalele avantaje ale masinilor cu tractiune pe spate este echilibrul. Deoarece puterea motorului invarte rotile din spate, echilibreaza mai bine greutatea transmisiei asupra întregii masini. Din acest motiv, masinile care au tractiune pe spate e sunt cunoscute pentru o manevrabilitate mai mare. In general, masinile cu tractiune spate ofera soferului mult mai mult control, evitand mai mult alunecarea sau diversele accidente.
Din cauza acestui nivel mai ridicat de control, majoritatea masinilor de curse si sport sunt cu tractiune pe spate. Masinile aflate la mijlocul cursei trebuie sa fie capabile de viraje stranse la viteze incredibile. Pentru a face acest lucru in deplina siguranta si in mod eficient, multe persoane au preferat o astfel de configuratie pentru masina lor.
Mentenanta
Ceea ce ii surprinde pe multi cand vorbim despre masinile cu tractiune spate este faptul ca acestea au in medie costuri de intretinere mici. Unii ar putea atribui acest fapt la calitatea constructiei anumitor producatori, dar nu este o regula In esenta, designul osiei la astfel de masini este o singura piesa solida, care ofera masinii capacitatea de a lua mai multa forta fara a avea nevoie de reparatii serioase.
Remorcare
Un mare avantaj al vehiculelor cu tractiune pe spate, care in mod surprinzator nu este mentionat prea mult, este capacitatea de a ridica și a transporta articole grele si voluminoase. Desi acest lucru se aplica masinilor, majoritatea vehiculelor care depind de tractiunea pe spate pentru procesele de ridicare si remorcare sunt cele de gabarit depasit, inclusiv camioanele. O masina cu tractiune pe fata s-ar roti in gol daca ar incerca sa ridice echipamente grele, avand puterea fix in locul gresit.
Accelerare
Am mentionat deja ca majoritatea masinilor sport de inalta performanta folosesc tractiunea de spate pentru un echilibru si o manevrabilitate de calitate, cu toate acestea, exista si un alt motiv. Deoarece masina impinge din spate, este capabila sa miste mecanismul de oprire mai repede decat o masina care are tractiune pe fata. Acest lucru inseamna ca masinile cu tractiune pe spate au rate de acceleratie mult mai rapide decat alte masini, avand o intarziere mica, chiar insesizabila intre vuietul pe care-l produce motorul si masina care incepe sa se miste. Desi, acest lucru este crucial in cursele de pilotaj, aceasta caracteristica va fi evidenta si pentru soferii normali, care vor observa cat de repede se pot deplasa masinile cu tractiune spate.
Dezavantaje:
Pret
Desi intretinerea unei masini cu tractiune pe spate este mult mai ieftina decat cea a unei masini cu tractiune pe fata, aceasta nu este toata povestea. Nu, nu! De regula, masinile cu tractiune spate sunt mai scumpe, fiind vehicule de obicei, orientate spre curse. Acest lucru se datoreaza in mare parte faptului ca este mai scump sa produci osia puternica a unei masini cu tractiune spate. Mai mult, specialistii recomanda anvelopele tip all season in astfel de cazuri care nu au preturi exorbitante.
Ocupa mult spatiu
Un alt lucru pe care multa lume nu-l cunoaste este cat spatiu ocupa mecanismul unui vehicul cu tractiune pe spate. Cu transmisia care conecteaza motorul la rotile din spate, aceasta trebuie atasata undeva. Adesea, sistemul de propulsie va crea o „cocoasa‟ mare care traverseaza mijlocul vehiculului, limitand astfel, spatiul pentru depozitare si pentru confortul pasagerilor. Această problema este aproape inexistenta pentru masinile cu tractiune pe fata.
Eficienta consumului de combustibil
Mai ales acum, intr-o societate ca a noastra care are constinta si responsabiliattea mediului inconjurator si a climei din ce in ce mai schimbatoare, eficienta combustibilului este extrem de importanta pentru mullti utilizatori. Daca o masina nu este foarte eficienta, inevitabil ca pretul umplerii unui rezervor cu benzina va creste rapid. Multi soferi doresc ca aceasta problema sa fie cat mai putin resimtita, apeland la masini cu o mai buna eficienta a consumului de combustibil.
Acest factor dauneaza masinilor cu tractiune pe spate, care, in medie, au un consum mai scazut de carburant. Desi diferenta nu e prea mare, cu cat este nevoie de mai multa putere pentru a deplasa rotile din spate se consuma mai mult combustibil. Acest lucru conteaza, in special pentru cei care calatoaresc foarte des si vor sa contina mai putina benzina. Pentru acestia, o masina cu tractiune pe spate poate pur si simplu nu este o idee buna.
Unul dintre dezavantajele cele mai cunoscute si dificile ale unei masini cu tractiune pe spate este performanta in conditii de drum periculos. Astfel de masini nu prea sunt recomandate in conditii meteo nefavorabile. Drumurile de iarna nu sunt prietene cu tractiunea spate. De ce? Problema este distributia greutatiii. Intr-un vehicul cu tractiune pe spate, greutatea motorului este în fata, dar rotile motrice sunt in spate. Aceasta este o mare diferenta atunci cand ai nevoie ca anvelopele sa adere pe drumuri umede sau inghetate.
De aceea, iata cateva sfaturi pentru conducerea autovehicului cu tractiune spate pe timp de iarna:
Renunta la viteza si fi precaut
Primul sfat pe care ti-l putem oferi este sa nu abuzezi de pedala de acceleratie si fi bland cu pedala de frana, mentinand in acelasi timp miscarile de directie mici si fluide. Condu cu precautie si acorda-ti timp suplimentar pentru a ajunge la destinatie.
Practica si iar practica
Singurul mod pentru a imbunatati defavorul pe care tractiunea din spate o face unei masini care se afla pe drumuri de iarna este practica constanta a soferului, care de multe ori va face diferenta.
Adauga greutate in spate
Daca exista greutate pe axa si anvelopele care se invart, masina prinde mai bine. Mai exact, adauga greutate in spatele vehiculului care intr-o masina inseamna incarcarea portbagajului, iar in cazul unui camion inseamna incarcarea patului. Poti folosi saci de nisip, cutii umplute cu diverse accesorii casnice care cantaresc mult etc.
Daca tu nu ai iesi pe timp de viscol si vreme rea afara din casa fara palton, cizme, caciula si manusi de ce ai conduce o masina cu tractiune pe spate pe o vreme ingrozitoare? Tractiunea pe spate poate fi periculoasa, dar folosirea unor anvelope de iarna face diferenta. Daca inca folosesti anvelope de vara in caz de polei si zapezi abundente iti recomandam sa le schimbi cu cauciucuri de iarna, folositoare pentru tractiunea de spate. Anvelopele de iarna sunt proiectate actualmente cu compusi unici de cauciuc care le ajuta sa ramana flexibile la temperaturi scazute pana la pragul de inghet, oferind in acelasi timp tractiune si aderenta corecte.
Acestea vor ajuta la prevenirea „cozii de peste‟ de care atat de multi soferi cu tractiune pe spate se tem atunci cand accelerează pe drumuri umede sau alunecoase.
Mai mult, ar fi bine sa soliciti la un atelier auto verificarea franelor cand sunt montate anvelopele de iarna.
Franele uzate sunt periculoase chiar si in cele mai bune conditii de sofat, dar vremea capricioasa din sezonul rece si drumurile imprevizibile le pot face deosebit de periculoase. De aceea, verifica franele pentru a te asigura ca masina face fata ghetii, poleiului, zapezii si a frigului.
In concluzie, inainte de achizitionarea unei masini cu tractiune pe spate informeaza-te cat mai bine si, conform necesitatilor tale, fa alegerea potrivita.
Sursa foto: Unsplash.com