Ce este unghiul de cadere? Cum se face reglajul unghiului de cadere al rotii? Ce inseamna un unghi de cadere prea mare? Cu siguranta, nu trebuie sa stii pe de rost raspunsul la aceste intrebari si se intampla de multe ori sa existe aspecte legate de masini pe care nici cei mai experimentati soferi nu le cunosc.
Atunci cand devii sofer nu esti obligat sa stii informatii amanuntite despre mecanica unei masini sau despre modul exact in care aceasta functioneaza. Asta nu este neaparat un lucru rau deoarece poate fi dificil sa te descurci cu o cantitate foarte mare de informatii intr-o perioada de timp relativ scurta. Avantajul este ca pe masura ce conduci, detii si utilizezi masini poti invata mai multe despre tot ceea ce presupune functionarea unui automobil.
Printre cele mai importante piese ale unui autovehicul se numara jantele si rotile. Fara acestea niciun fel de masina nu se poate folosi, deoarece deplasarea ei ar fi practic imposibila. Acestea trebuie sa fie pozitionate corect si sa functioneze la capacitate maxima pentru ca tu sa poti conduce in siguranta si eficient.
Din pacate, exista anumite aspecte care influenteaza bunastarea masinii tale, in special a rotilor si anume detalii ce tin de geometria rotilor. Daca geometria rotilor nu este facuta corect, atunci risti probleme de la cele mai mici pana la cele mai mari, care iti pun in pericol siguranta.
Unghiul de cadere al rotii se numara printre acele particularitati ce tin de geometria rotilor. Daca vrei sa afli mai multe despre cum se poate regla unghiul de cadere, care sunt cauzele unui unghi de cadere negativ, dar si daca unghiul de cadere prea mare la o roata duce la uzura uniforma a pneurilor, am pregatit pentru tine un articol cu informatii pretioase si am adaugat si cateva sfaturi utile pentru a-ti intretine corect masina.
Cuprins:
Cum se poate regla unghiul de cadere al rotilor si de ce este important?
Unghiul de cadere: sfaturi utile pentru a-ti intretine corect anvelopele
Unghiul de cadere al rotilor are rolul de a asigura o uzura uniforma a anvelopelor. Acesta face parte din aspectele ce trebuie luate in considerare atunci cand vine vorba de geometria rotilor.
Pentru ca masina sa functioneze la capacitate maxima, toate piesele acesteia trebuie sa fie corect asezate si montate, nu numai sa isi indeplineasca functiile. Geometria rotilor asigura o pozitie corecta a anvelopelor tale, iar unghiul de cadere face referire la unghiul pe care roata o are atunci cand o privesti drept, din fata sau din spate. Anvelopele nu stau niciodata perfect drepte sau perfect verticale, ci au o mica inclinatie.
Unghiul de cadere al rotilor, alaturi de unghiul de convergenta si unghiul de fuga alcatuiesc geometria completa a anvelopelor. Toate aceste unghiuri trebuie sa fie corect reglate pentru ca rotile sa nu se uzeze timpuriu, dar si pentru ca acestea sa nu te impiedice in timpul anumitor manevre din cauza unei pozitii incorecte.
Unghiul de cadere nu trebuie sa fie nici prea mic, nici prea mare, ci exista anumite valori corespunzatoare pentru ca acesta sa asigure o functionare impecabila a anvelopelor. Un specialist mecanic te va putea ajuta sa reglezi corect nu numai unghiul de cadere, ci si unghiul de convergenta si pe cel de fuga, astfel incat sa nu intampini niciun fel de probleme cu rotile.
Unghiul de cadere se poate clasifica in trei categorii:
Unghiul de cadere pozitiv - Un unghi de cadere pozitiv inseamna ca partea de sus a rotii se inclina spre zona exterioara a masinii. In timp, un unghi de cadere pozitiv va uza cauciucurile in partea exterioara, iar acest lucru va afecta modul in care rotile raspund la comenzi.
Unghiul de cadere negativ - Unghiul de cadere negativ apare atunci cand partea de sus a rotii sau partea superioara se inclina spre zona interioara a masinii. Acest lucru poate duce la o uzura rapida in partea interioara a anvelopelor. Uzarea neuinforma a anvelopelor afecteaza nu numai durata de viata a acestora ci si functionarea masinii tale.
Unghiul de cadere corespunzator - Un unghi de cadere corespunzator inseamna lipsa unei inclinari mari a rotilor in exterior sau in interior. Rotile tale ar trebui sa aiba intotdeauna un unghi de cadere corect ca sa raspunda corect la comenzi. Mai mult decat atat, nu numai unghiul de cadere trebuie ajustat la valorile corecte, ci intreaga geometrie a rotilor incluzand unghiul de fuga si unghiul de convergenta.
Unghiul de cadere prea mare la o roata sau chiar prea mic iti poate aduce probleme atat pe termen scurt, cat si pe termen lung. Iata de ce este importanta geometria rotilor, incluzand unghiul de cadere:
Performanta rotilor - Anvelopele sunt produse astfel incat sa aiba cele mai bune performante in anumite conditii speciale. Nu te vei bucura de anvelope la capacitatea lor maxima daca acestea nu sunt montate corect, nu au geometria corecta si nu sunt intretinute corespunzator. Daca vrei sa te bucuri de tot ceea ce poate face masina ta, sa conduci in siguranta si sa eviti cheltuielile mari pe termen lung, atunci ai nevoie de o geometrie a rotilor realizata ca la carte.
Consumul de combustibil - Anvelopele uzate vor duce la un consum mai mare de combustibil pe termen lung. De aceea, este o idee buna sa le intretii corect, astfel incat sa eviti nu numai situatii periculoase in trafic, cat si cheltuieli in plus la alimentarea cu benzina ori motorina.
Siguranta - Atunci cand unghiurile legate de geometria masinii nu sunt reglate, exista riscul de a vira excesiv in curbe, de a pierde controlul in timpul virajelor, dar si de a aparea dificultati in a tine masina in linie dreapta in timpul mersului. De aceea, pentru siguranta si confortul tau, dar si al pasagerilor si pentru a nu pune in pericol niciun participant la trafic, geometria corecta a rotilor trebuie sa fie o prioritate.
Pentru a regla corect unghiul de cadere, dar si unghiul de fuga si unghiul de convergenta, cea mai buna solutie este sa apelezi la un service specializat in geometria masinii. Poti gasi astfel de service-uri in toate orasele mari, insa cea mai buna solutie este sa apelezi la o recomandare din partea cuiva in care ai incredere daca ai aceasta posibilitate.
Daca te gandesti sa apelezi la persoane ce nu au calificarea de a lucra in mecanica, sfatul nostru este sa te gandesti de doua ori. Un service specializat iti va oferi aparatura moderna, mecanici profesionisti, garantia lucrari si mai mult decat atat, se va supune normelor de protectia muncii. Aceste norme fac referire atat la siguranta celor ce lucreaza in domeniu, ci si la modul in care este manuit automobilul tau. Iata cateva dintre cele mai importante norme de protectia muncii pe care un service serios trebuie sa le respecte cand iti inspecteaza masina, fie ca este vorba despre revizii ce includ doar geometria rotilor sau despre lucrari diverse:
“Art. 70. - Autovehiculele trebuie sa fie introduse in hala cu motorul in functiune, avand in rezervor o cantitate de carburant de cel mult 10% din capacitatea acestuia, necesara deplasarii autonome de la un punct de lucru la altul. Fac exceptie autovehiculele care sunt introduse in hala numai pentru reviziile tehnice periodice.
Art. 71. - Autovehiculele trebuie sa fie introduse pe linia de revizie si diagnosticare tehnica numai
dupa ce sunt spalate.
Art. 72. - Canalul de revizie trebuie mentinut in stare curata, asigurandu-se scurgerea apei, a uleiurilor si a combustibililor. Introducerea autovehiculelor pe canal se va face cu viteza de maximum 5 km/h, dirijate din fata, de la sol, de catre conducatorul locului de munca.
Art. 73. - Verificarea presiunii in pneuri si ridicarea acesteia la valorile stabilite (fata sau spate) pentru fiecare tip de autovehicul trebuie sa se faca potrivit prevederilor din tabelul cuprinzand presiunea admisa, care trebuie sa fie afisat la locul de munca. La umflarea pneurilor se va folosi in mod obligatoriu dispozitivul de protectie impotriva saririi cercului de la janta. In cazul jantelor monobloc sau din mai multe bucati nu se utilizeaza un dispozitiv de protectie.
Art. 74. - Compresorul folosit la umflarea pneurilor va fi in stare buna de functionare, dotat si inscriptionat corespunzator.
Art. 75. - Lucratorul de la rampa, care efectueaza verificarea, trebuie sa fie instruit si autorizat asupra cunoasterii caracteristicilor tehnice, functionale ale compresoarelor.
Art. 76. - Miscarea autovehiculelor pe rampa trebuie sa se faca numai dirijata de persoane cu atributii de serviciu, numai dupa ce acestea s-au convins ca echipa a iesit din canalul de revizie si s-a indepartat de autovehicule, iar sculele si piesele de lucru au fost inlaturate.
Art. 77. - Standul unde se face verificarea bunei functionari a sistemului de rulare si a motorului, trebuie sa aiba montat grilajul de protectie.
Art. 78. - La verificarea sistemului de semnalizare, lucratorul trebuie sa stea pe podetul mobil al canalului.
Art. 79. - La operatia de verificare a mecanismului de directie, lucratorul va cala rotile din spate si va actiona frana de mana, dupa care va proceda la suspendarea partii din fata a autovehiculului.” (extras din Norme de securitate a muncii pentru intretinere si reparatii auto - NSSM 8)
In afara de unghiul de cadere si de geometria rotilor, exista si alte lucruri de care trebuie sa tii cont pentru a iti intretine corect masina, in special anvelopele:
Nu cumpara anvelope de la vanzatori neautorizati. Anvelopele second-hand, fie ca e vorba de anvelope de vara , anvelope all-season sau de iarna, pot fi o mare capcana. Foarte multe firme fantoma sau persoane neautorizate vand cauciucuri la mana a doua, unele dintre ele mult prea vechi sau uzate pentru a mai putea fi folosite in siguranta. De asemenea, atunci cand achizitionezi anvelope fara a avea garantia unei surse de calitate, nu vei sti cum au fost acestea depozitate si daca au fost depozitate corespunzator.
Monteaza cauciucurile de iarna din timp. Daca alegi sa circuli fara anvelope de iarna iti vei risca siguranta in trafic si nu numai pe a ta, ci si pe a celorlalti participanti la trafic. In plus, risti amenzi usturatoare. Conform ordonantei Guvernului nr. 5/2011, la articolul nr, 102 din Codul Rutier, articol ce vizeaza Raspunderea contraventionala, se adauga urmatoarele:
2. La articolul 102 alineatul (1), punctul 28 se modifică și va avea următorul cuprins: „28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate;.
3. La articolul 112 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera h1), cu următorul cuprins: „h1) autovehiculul nu este dotat, la circulația pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, cu anvelope de iarnă, iar autovehiculul de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și autovehiculul de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, nu sunt echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau nu au montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate;”
Astfel, sa conduci fara cauciucuri de iarna poate duce la amenzi usturatoare si la retinerea certificatului de inmatriculare. De aceea, este o idee buna sa montezi cauciucurile de iarna din timp si sa nu astepti prima zapada pentru a face acest lucru.
Intretinerea corecta a cauciucurilor inseamna siguranta pentru tine si pasagerii tai, dar si mai putine cheltuieli pe termen lung. Verifica geometria rotilor ori de cate ori este nevoie si nu uita sa optezi intotdeauna pentru un service ce lucreaza legal si respecta toate normele in vigoare.
Sursa foto: Pexels.com