Uzarea neuniforma a anvelopelor - de ce apar dintii de tip ferastrau? - E-roti.ro

Uzarea neuniforma a anvelopelor - de ce apar dintii de tip ferastrau?

  


Pe masura ce anvelopele sunt folosite, este normal ca banda de rulare sa devina, treptat, mai uzata, iar performanta generala a anvelopei poate sa se schimbe. In plus, uzura neuniforma a benzii de rulare poate aparea dintr-o varietate de motive care te pot determina sa inlocuiesti o anvelopa mai devreme decat mai tarziu. Verificarea regulata a adancimii benzii de rulare si a starii de uzura a fiecarei anvelope de pe vehiculul tau nu numai ca te va anunta cand este timpul sa inlocuiesti o anvelopa, ci te poate ajuta si sa detectezi alte lucrari de intretinere necesare si sa profiti la maximum de vehicul si anvelope.


Cuprins:

 1. Impactul uzurii neuniforme a anvelopelor

 2. Cauzele uzurii neuniforme a anvelopelor

    2.1. Cauzele uzurii neuniforme a anvelopelor - Presiunea de umflare incorecta

    2.2. Cauzele uzurii neuniforme a anvelopelor - Conditiile de aliniere necorespunzatoare


1. Impactul uzurii neuniforme a anvelopelor


Prea putina banda de rulare a anvelopei poate crea conditii de conducere nesigure. Cand anvelopele nu pot prinde drumul, un sofer poate pierde controlul asupra vehiculului sau. Cand drumurile sunt umede sau inzapezite, adancimea benzii de rulare a anvelopei este foarte importanta. Ori de cate ori precipitatiile se interpun intre anvelopele tale si drum, ai nevoie ca banda de rulare sa mentina cat mai mult contact cu suprafata drumului. Cu cat banda de rulare este mai uzata, cu atat iti putea pierde mai usor tractiunea atunci cand conduci pe umezeala sau zapada; reducerea vitezei in acele conditii te ajuta sa iti mentii aderenta.


2. Cauzele uzurii neuniforme a anvelopelor


Asa cum vehiculele sunt diferite, soferii si obiceiurile de condus sunt diferite unele de altele: nu toate anvelopele sunt la fel si se pot uza la ritmuri foarte diferite. De exemplu, anvelopele de inalta performanta, de tip   all season  , pentru masinile sport, se uzeaza mai repede decat anvelopele de turism pentru o masina de familie. Cu toate acestea, o varietate de factori pot determina uzura unei anvelope mai devreme decat era de asteptat. Doua cauze comune ale uzurii timpurii a anvelopelor si ale uzurii neuniforme a anvelopelor sunt presiunea de umflare necorespunzatoare si conditiile de aliniere necorespunzatoare.


2.1. Cauzele uzurii neuniforme a anvelopelor - Presiunea de umflare incorecta


Cand o anvelopa este umflata necorespunzator, exista sanse mari sa inceapa sa se uzeze mai rapid si/sau neuniform. Nu numai ca producatorii de vehicule specifica presiunile de umflare pentru   anvelopele   din fata si din spate, pentru a optimiza performanta pentru confort, manevrabilitate si economie de combustibil, dar ei iau in considerare si uzura anvelopelor. Presiunea adecvata de umflare ajuta la optimizarea distributiei incarcaturii vehiculului, a fortelor de acceleratie, franare si viraj in banda de rulare. Daca presiunea in anvelope este prea scazuta sau chiar prea mare, zona de contact a benzii de rulare a anvelopei nu este optimizata pentru a face fata varietatii mari de sarcini. Astfel, diferite parti ale benzii de rulare pot fi indepartate prin abraziune mai rapid si/sau neuniform. Verifica lunar presiunea din toate anvelopele, inclusiv din cea de rezerva. De asemenea, verifica-le inainte de a pleca intr-o calatorie lunga sau cand intentionezi sa transporti incarcatura suplimentara. Poti gasi specificatiile pentru presiunea in anvelope ale producatorului vehiculului pe o placa/eticheta aplicata pe usa soferului sau de-a lungul blocajului usii. De asemenea, poti verifica manualul de utilizare al vehiculului pentru recomandari privind presiunea in anvelope.


2.2. Cauzele uzurii neuniforme a anvelopelor - Conditiile de aliniere necorespunzatoare


Alinierea anvelopelor, cunoscuta si sub denumirea de aliniere a rotilor, se refera la reglarea componentelor de directie si suspensie ale vehiculului - sistemul care conecteaza si controleaza miscarea rotilor. Nu este o ajustare a anvelopelor sau a rotilor in sine. Cheia pentru alinierea corecta este reglarea unghiurilor anvelopelor si a contactului acestora cu drumul, in conformitate cu specificatiile producatorului vehiculului. Alinierea necorespunzatoare a anvelopelor poate duce la uzura neuniforma si prematura a anvelopelor. Conditiile obisnuite de uzura neregulata a benzii de rulare a anvelopelor, din cauza alinierii necorespunzatoare, includ urmatoarele:


  • uzura anvelopelor calcaiului/degetelor - acest lucru se intampla atunci cand o parte a blocurilor de rulare se uzeaza mai repede decat cealalta parte circumferentiala. Cand treci mana peste blocurile de rulare, acestea se vor simti ca niste dinti de ferastrau;

  • uzura marginii anvelopelor - anvelopele sunt „pene” atunci cand nervurile benzii de rulare sunt uzate mai jos/mai netede pe o parte si mai inalte/mai ascutite pe cealalta. Acest lucru este, adesea, cauzat de o combinatie de setari de aliniere necorespunzatoare;

  • uzura anvelopelor pe o singura fata - acest tip de uzură neuniforma a benzii de rulare inseamna ca nervura interioară sau exterioara a umarului benzii de rulare este semnificativ mai uzata decat celelalte nervuri. 


Asadar, este imperativ sa iti mentini anvelopele intretinute corespunzator, verificand lunar presiunea in anvelope. Daca intampini modele de uzura neobisnuite, ar trebui sa soliciti unui tehnician sa iti verifice alinierea.


Sursa foto: visualhunt.com

Autor: E-Roti.ro
Publicat 15/08/2022 16:35
Alte știri care te-ar putea interesa
Cauciucuri noi sau second hand - avantaje, dezavantaje si ce sa alegi pentru masina ta
Starea anvelopelor este un criteriu important, astfel ca exista in randul soferilor o dezbatere cu privire la alegerea dintre anvelope noi vs second hand
Convergenta si divergenta rotilor – importanta unghiului de convergenta pentru siguranta si performanta vehiculului
Convergenta si divergenta rotilor, impreuna cu unghiul de convergenta, constituie o serie de factori esentiali care influenteaza comportamentul vehiculului pe drum
Unghiul de cadere al rotii: ce rol are si cum il poti regla + sfaturi utile pentru a-ti intretine corect anvelopele
Ce este unghiul de cadere? Cum se face reglajul unghiului de cadere al rotii? Ce inseamna un unghi de cadere prea mare? Cu siguranta, nu trebuie sa stii pe de rost raspunsul la aceste intrebari si se intampla de multe ori sa existe aspecte legate de masini pe care nici cei mai experimentati soferi nu le cunosc.
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo